Full aktivitet under Stena Match Cup

2015-06-30

Årets Stena Match Cup Sweden har dragit igång på Marstrand och för besökarna finns mycket att uppleva. Bland annat kan man prova på att segla matchracing med de omtalade 3D-glasögongen Oculus Rift. I Stena Recyclings monter visas hur förbrukade resurser tas tillvara och ges nytt liv som nya råvaror. Här visas också flera designprodukter gjorda på återvunnet material.

Stena Match Cup Sweden, som är Sveriges största internationella seglingsevent äger rum i början av juli varje år. Förra året samlades 115 000 personer på Marstrand för att följa matchracingseglingen i världsklass.

För Stena, med rötter i Göteborg och med stora delar av kärnverksamheten till havs, är sponsorskapet av Stena Match Cup Sweden ett självklart val. I år är Stena titelsponsor för sjätte året i rad, satsningen är större än någonsin och många nyheter presenteras. På Marstrand visar Stenasfären upp en del av bredden av sina verksamheter inom olika branscher och allt samlas under gemensamma värderingar med fokus på omtanke, kundnöjdhet, engagerade medarbetare, kvalitet, innovation och affärsmannaskap.

Segling i 3D med Oculus Rift

Oculus Rift, som ännu inte släppts på konsumentmarknaden, är ett Virtual-Reality headset som med hjälp av sensorer känner av huvudrörelser och anpassar sig till den värld man ser. I Stenasfärens monter vid tävlingsområdet på Marstrand ges besökarna möjlighet att genom glasögonen uppleva ett actionfyllt äventyr och få känna på nerven ombord på en matchracingbåt.
Stena Recycling ger förbrukade resurser nytt liv
Stena Recycling presenterar i sin monter sitt nya koncept IT STARTS HERE. När många ser slutet på en produkts livslängd ser Stena Recycling i stället en början. Samarbetspartners visar dessutom flera designprodukter, t ex möbler, kläder och inredningsdetaljer, alla produkter som är gjorda på återvunnet material. Under veckan är också Stena Recycling Crew på plats, städar upp skräp och separerar i olika slags avfall, något som gör tävlingen Stena Match Cup Sweden till ett miljöcertifierat event. Slutligen skänker Stena Metallkoncernen under veckan pengar till organisationen Strandstädarna, ju fler som besöker Stena Match Cup Sweden, desto större blir beloppet.

Stena Line klär om färja

Inför seglingsveckan på Marstrand lanserar Stena Line, vad som beskrivs som företagets historiskt kortaste tur. Den traditionella färjan Lasse-Maja, som omklädd blivit Stena Marstrandica tar alla besökare från Koön till Marstrand på tre minuter. Ombord får resenärerna ta del av Stena Lines populäraste koncept som t ex bordershopen och äventyrsbadet ”The Reef”. Under seglingstävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder dessutom Stena Line alla resenärer på gratis resa.

För mer information kontakta
Lovisa Andersson, Brandingansvarig Stena Metall AB
+46 10 445 2021, lovisa.andersson@stenametall.se

  • Dela denna sida