Många företag kämpar för att bli mer hållbara, minska sitt miljöavtryck eller till och med bli klimatpositiva. Vi på Stena Circular Consulting kan hjälpa ditt företag att ta hand om resurser genom världsledande affärsrådgivning för en koldioxidsnål och cirkulär ekonomi.
Upptäck mer om hur vi arbetar och stöttar våra kunder i de tre exemplen nedan.
Många företag kämpar för att bli mer hållbara, minska sitt miljöavtryck eller till och med bli klimatpositiva. Vi på Stena Circular Consulting kan hjälpa ditt företag att ta hand om resurser genom världsledande affärsrådgivning för en koldioxidsnål och cirkulär ekonomi.
Upptäck mer om hur vi arbetar och stöttar våra kunder i de tre exemplen nedan.
Många företag kämpar för att bli mer hållbara, minska sitt miljöavtryck eller till och med bli klimatpositiva. Vi på Stena Circular Consulting kan hjälpa ditt företag att ta hand om resurser genom världsledande affärsrådgivning för en koldioxidsnål och cirkulär ekonomi.
Upptäck mer om hur vi arbetar och stöttar våra kunder i de tre exemplen nedan.
PROJEKT 1
Projektet inkluderade en kartläggning av aktuella återvinningsprocesser för elbilar och batterier och en Design for Circularity-analys av en fordonsmodell.
Projektet var uppdelat i två arbetsflöden: Kartläggning av återvinningsprocesser och en Design for Circularity-analys.
PROJEKT 1
Projektet inkluderade en kartläggning av aktuella återvinningsprocesser för elbilar och batterier och en Design for Circularity-analys av en fordonsmodell.
Projektet var uppdelat i två arbetsflöden: Kartläggning av återvinningsprocesser och en Design for Circularity-analys.
PROJEKT 1
Projektet inkluderade en kartläggning av aktuella återvinningsprocesser för elbilar och batterier och en Design for Circularity-analys av en fordonsmodell.
Projektet var uppdelat i två arbetsflöden: Kartläggning av återvinningsprocesser och en Design for Circularity-analys.
Projektgruppen analyserade globala processer för fordons- och batteriåtervinning för att fastställa återvinningspotentialen för elbilar på kundens nyckelmarknader. Analysen omfattade geografiska skillnader i återvinningssystem, processer och lagstiftning. Den inkluderade också en prognos av framtida efterfrågan och utbud av återvunnet material för batteritillverkning.
Projektgruppen analyserade globala processer för fordons- och batteriåtervinning för att fastställa återvinningspotentialen för elbilar på kundens nyckelmarknader. Analysen omfattade geografiska skillnader i återvinningssystem, processer och lagstiftning. Den inkluderade också en prognos av framtida efterfrågan och utbud av återvunnet material för batteritillverkning.
Projektgruppen analyserade globala processer för fordons- och batteriåtervinning för att fastställa återvinningspotentialen för elbilar på kundens nyckelmarknader. Analysen omfattade geografiska skillnader i återvinningssystem, processer och lagstiftning. Den inkluderade också en prognos av framtida efterfrågan och utbud av återvunnet material för batteritillverkning.
För att förstå i vilken utsträckning bilens design är anpassad till en cirkulär ekonomi genomfördes en Design for Circularity-analys utifrån Stena Circular Consultings ramverk för produktanalyser. Ramverket omfattar looparna* för cirkulär ekonomi ur tre nyckelperspektiv: produktdesign, system och affärsmodell. Den analytiska processen inkluderade fysisk demontering av en bil och ett högspänningsbatteri, expertintervjuer och efterforskningar. Analysen resulterade i designriktlinjer anpassade för en cirkulär ekonomi, som kommer att fungera som verktyg för ingenjörer vid skapandet av fordon i framtiden.
* Förlänga, reparera, renovera, återtillverka
För att förstå i vilken utsträckning bilens design är anpassad till en cirkulär ekonomi genomfördes en Design for Circularity-analys utifrån Stena Circular Consultings ramverk för produktanalyser. Ramverket omfattar looparna* för cirkulär ekonomi ur tre nyckelperspektiv: produktdesign, system och affärsmodell. Den analytiska processen inkluderade fysisk demontering av en bil och ett högspänningsbatteri, expertintervjuer och efterforskningar. Analysen resulterade i designriktlinjer anpassade för en cirkulär ekonomi, som kommer att fungera som verktyg för ingenjörer vid skapandet av fordon i framtiden.
* Förlänga, reparera, renovera, återtillverka
För att förstå i vilken utsträckning bilens design är anpassad till en cirkulär ekonomi genomfördes en Design for Circularity-analys utifrån Stena Circular Consultings ramverk för produktanalyser. Ramverket omfattar looparna* för cirkulär ekonomi ur tre nyckelperspektiv: produktdesign, system och affärsmodell. Den analytiska processen inkluderade fysisk demontering av en bil och ett högspänningsbatteri, expertintervjuer och efterforskningar. Analysen resulterade i designriktlinjer anpassade för en cirkulär ekonomi, som kommer att fungera som verktyg för ingenjörer vid skapandet av fordon i framtiden.
* Förlänga, reparera, renovera, återtillverka
Slutrapporten försåg kundens design- och strategiteam med djupgående kunskaper om återvinningens nuvarande och framtida tillstånd. Den pekade även på kundens utmaningar och möjligheter att designa ett mer cirkulärt fordon. Resultaten visade att kunden, genom väl övervägda beslut redan i den initiala designfasen, kan påverka genomförbarheten av strategier för cirkulär ekonomi under fordonets resterande livscykel.
Slutrapporten försåg kundens design- och strategiteam med djupgående kunskaper om återvinningens nuvarande och framtida tillstånd. Den pekade även på kundens utmaningar och möjligheter att designa ett mer cirkulärt fordon. Resultaten visade att kunden, genom väl övervägda beslut redan i den initiala designfasen, kan påverka genomförbarheten av strategier för cirkulär ekonomi under fordonets resterande livscykel.
Slutrapporten försåg kundens design- och strategiteam med djupgående kunskaper om återvinningens nuvarande och framtida tillstånd. Den pekade även på kundens utmaningar och möjligheter att designa ett mer cirkulärt fordon. Resultaten visade att kunden, genom väl övervägda beslut redan i den initiala designfasen, kan påverka genomförbarheten av strategier för cirkulär ekonomi under fordonets resterande livscykel.
PROJEKT 2
Projektet innebar prototyputveckling av ett verktyg för att räkna ut produkters återvinningsgrad, tänkt att användas i kundens interna produktutvecklingsprocesser. Det inkluderade även en analys av drivkrafter och hinder för att förbättra återvinningsgrader.
Verktygets egenskaper, till exempel funktionalitet, önskade mätvärden och användningsområden, specificerades i nära diskussion med kunden. Vår projektgrupp arbetade i sprints och utvecklade demoversioner av verktyget som kontinuerligt utvärderades av kunden. Genom att arbeta i en iterativ process och anpassa verktyget efter kundens behov levererade projektteamet en lösning som matchade kundens förväntningar på intern användbarhet och användarvänlighet.
Kunden fick den fullständiga demoversionen av verktyget och även dokumentation som sammanfattar verktygets funktioner, begränsningar och möjliga områden att utveckla vidare.
PROJEKT 2
Projektet innebar prototyputveckling av ett verktyg för att räkna ut produkters återvinningsgrad, tänkt att användas i kundens interna produktutvecklingsprocesser. Det inkluderade även en analys av drivkrafter och hinder för att förbättra återvinningsgrader.
Verktygets egenskaper, till exempel funktionalitet, önskade mätvärden och användningsområden, specificerades i nära diskussion med kunden. Vår projektgrupp arbetade i sprints och utvecklade demoversioner av verktyget som kontinuerligt utvärderades av kunden. Genom att arbeta i en iterativ process och anpassa verktyget efter kundens behov levererade projektteamet en lösning som matchade kundens förväntningar på intern användbarhet och användarvänlighet.
Kunden fick den fullständiga demoversionen av verktyget och även dokumentation som sammanfattar verktygets funktioner, begränsningar och möjliga områden att utveckla vidare.
PROJEKT 2
Projektet innebar prototyputveckling av ett verktyg för att räkna ut produkters återvinningsgrad, tänkt att användas i kundens interna produktutvecklingsprocesser. Det inkluderade även en analys av drivkrafter och hinder för att förbättra återvinningsgrader.
Verktygets egenskaper, till exempel funktionalitet, önskade mätvärden och användningsområden, specificerades i nära diskussion med kunden. Vår projektgrupp arbetade i sprints och utvecklade demoversioner av verktyget som kontinuerligt utvärderades av kunden. Genom att arbeta i en iterativ process och anpassa verktyget efter kundens behov levererade projektteamet en lösning som matchade kundens förväntningar på intern användbarhet och användarvänlighet.
Kunden fick den fullständiga demoversionen av verktyget och även dokumentation som sammanfattar verktygets funktioner, begränsningar och möjliga områden att utveckla vidare.
Verktyget gör det möjligt för kunden att göra grova uppskattningar av befintliga och framtida produkters återvinningsgrad - redan i designfasen. Eftersom beslut som fattas så tidigt till stor del kommer att avgöra hur en produkt behandlas vid uttjänt livslängd, är information om framtida återvinningspotential avgörande för att förbättra återvinningsgraden. Förhoppningsvis kan verktyget efter viss vidareutveckling delas med andra företag i branschen.
Verktyget gör det möjligt för kunden att göra grova uppskattningar av befintliga och framtida produkters återvinningsgrad - redan i designfasen. Eftersom beslut som fattas så tidigt till stor del kommer att avgöra hur en produkt behandlas vid uttjänt livslängd, är information om framtida återvinningspotential avgörande för att förbättra återvinningsgraden. Förhoppningsvis kan verktyget efter viss vidareutveckling delas med andra företag i branschen.
Verktyget gör det möjligt för kunden att göra grova uppskattningar av befintliga och framtida produkters återvinningsgrad - redan i designfasen. Eftersom beslut som fattas så tidigt till stor del kommer att avgöra hur en produkt behandlas vid uttjänt livslängd, är information om framtida återvinningspotential avgörande för att förbättra återvinningsgraden. Förhoppningsvis kan verktyget efter viss vidareutveckling delas med andra företag i branschen.
PROJEKT 3
Projektet innebar att stötta kunden med att förverkliga sin hållbarhetsstrategi och demonstrera de nödvändiga och initiala stegen på resan mot cirkularitet.
PROJEKT 3
Projektet innebar att stötta kunden med att förverkliga sin hållbarhetsstrategi och demonstrera de nödvändiga och initiala stegen på resan mot cirkularitet.
PROJEKT 3
Projektet innebar att stötta kunden med att förverkliga sin hållbarhetsstrategi och demonstrera de nödvändiga och initiala stegen på resan mot cirkularitet.
En intern kartläggning av kundföretaget genomfördes för att förstå det aktuella kunskapsläget och organisationens mognad i relation till cirkulär ekonomi. Resultaten från bedömningen visade att de organisatoriska förutsättningarna för att skapa en verklig förändring var begränsade. I samband med detta hölls en introduktionsföreläsning om cirkulär ekonomi och en workshop tillsammans med kundens ledningsgrupp för att generera och utvärdera relevanta åtgärder för att trappa upp företagets övergång till ökad cirkularitet. Flera åtgärder på kort och medellång sikt identifierades och prioriterades under projektet. Åtgärderna syntetiserades till flera initiativ. Resultatet blev fyra möjliggörare för en cirkulär övergång.
En intern kartläggning av kundföretaget genomfördes för att förstå det aktuella kunskapsläget och organisationens mognad i relation till cirkulär ekonomi. Resultaten från bedömningen visade att de organisatoriska förutsättningarna för att skapa en verklig förändring var begränsade. I samband med detta hölls en introduktionsföreläsning om cirkulär ekonomi och en workshop tillsammans med kundens ledningsgrupp för att generera och utvärdera relevanta åtgärder för att trappa upp företagets övergång till ökad cirkularitet. Flera åtgärder på kort och medellång sikt identifierades och prioriterades under projektet. Åtgärderna syntetiserades till flera initiativ. Resultatet blev fyra möjliggörare för en cirkulär övergång.
En intern kartläggning av kundföretaget genomfördes för att förstå det aktuella kunskapsläget och organisationens mognad i relation till cirkulär ekonomi. Resultaten från bedömningen visade att de organisatoriska förutsättningarna för att skapa en verklig förändring var begränsade. I samband med detta hölls en introduktionsföreläsning om cirkulär ekonomi och en workshop tillsammans med kundens ledningsgrupp för att generera och utvärdera relevanta åtgärder för att trappa upp företagets övergång till ökad cirkularitet. Flera åtgärder på kort och medellång sikt identifierades och prioriterades under projektet. Åtgärderna syntetiserades till flera initiativ. Resultatet blev fyra möjliggörare för en cirkulär övergång.
Projektet bekräftade att en stor utmaning för företag som vill implementera strategier för cirkulär ekonomi ligger i organisationsstrukturen. Trots detta levererade projektet förslag på åtgärder och insikter för att hjälpa kunden att initiera den cirkulära övergången och förverkliga sin hållbarhetsstrategi.
Projektet bekräftade att en stor utmaning för företag som vill implementera strategier för cirkulär ekonomi ligger i organisationsstrukturen. Trots detta levererade projektet förslag på åtgärder och insikter för att hjälpa kunden att initiera den cirkulära övergången och förverkliga sin hållbarhetsstrategi.
Projektet bekräftade att en stor utmaning för företag som vill implementera strategier för cirkulär ekonomi ligger i organisationsstrukturen. Trots detta levererade projektet förslag på åtgärder och insikter för att hjälpa kunden att initiera den cirkulära övergången och förverkliga sin hållbarhetsstrategi.