Företagen har huvudrollen att driva fram en ökad användning av återvunna material i produkter. Och det behövs fler produkter för en klimatsmart livsstil. Konsumenterna har höga förväntningar på företagen i Stena Recyclings europeiska konsumentundersökning The Circular Voice.
Det är konsumenterna som till sist avgör hur attraktiv en produkt är. Men vad har de för förväntningar på tillverkande företag och handel när det gäller mer klimatsmarta produkter? Och vad tycker de om utbudet?
I februari 2022 frågade vi 5000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen om deras syn och förväntningar på hållbara produkter, i synnerhet när det gäller användning av återvunna material och återvinningsbarhet. Resultaten redovisas i vår rapport The Circular Voice.
Undersökningen visar att 33% anser att det är näringslivet som har huvudrollen att driva fram fler hållbara produkter. 24% anser att det är privatpersoner, vilket kan tolkas som att de ska ställa frågor i köpvalen som når tillverkare och handel eller att helt enkelt avstå köp och på så sätt signalera att de hittat ett bättre alternativ. 18% anser det är politiker och myndigheter som ska leda utvecklingen.
– Undersökningen visar att konsumenter är redo för cirkulära och hållbara produkter. Utbudet är dock ofta mycket begränsat. Det gör det svårt för konsumenterna att göra aktiva val. Här finns stora möjligheter för producenter som går före med att utveckla hållbara produkter och affärsmodeller. Jag tror att utvecklingen går snabbt. Därför är det viktigt för bolag att redan nu börja se över möjligheterna att köpa in och använda återvunnet material, och se hur man kan utveckla sin produktdesign och affärsmodell för att passa i ett cirkulärt system, säger Stina Klingvall, Consultant för Circular Consulting i Stena Recycling.
I undersökningen är det en stor andel respondenter som tagit chansen att i fritext rikta sig till tillverkare och handel när det gäller sina förväntningar på hållbara produkter. Många är engagerade i att stödja företagens arbete genom att ge tips om bland annat produktutveckling och tydligare produktmärkning.
– Det här engagemanget är en stor tillgång för tillverkande företag. De har mycket att vinna att ta vara på kundernas idéer och intresse, säger Anna Sundell, hållbarhetschef i Stena Metallkoncernen.
Traditionellt tar Stena Recycling hand om framför allt avfall som förädlas i återvinningsprocesser och säljs som återvunna råvaror. Numera arbetar bolaget även tätt tillsammans med kunderna i cirkulära och strategiska partnerskap för att optimera resurshanteringen i hela kedjan. Design för återvinning och optimering av materialflöden i produktionen är exempel på det.
Även på råvarusidan sker mycket. Genom omfattande investeringar har återvinningen av traditionella material som järn och metaller utvecklats. Dessutom kan allt fler material återvinnas, till exempel olika plaster och material i batterier.
– Utvecklingen innebär råvaror av ännu högre kvalitet som konkurrerar med jungfruliga. På så sätt får tillverkare tillgång till mer cirkulära material som minskar produkternas klimatavtryck. Cirkulära råvaror med rätt kvalitet är en nyckel för att tillverkande företag ska kunna utveckla och erbjuda hållbara produkter som konsumenter efterfrågar, säger Mattias Rapaport, Head of Non-Ferrous & Stainless, som levererar Stena Recyclings råvaror av återvunna material på en global marknad.
Företagen har huvudrollen att driva fram en ökad användning av återvunna material i produkter. Och det behövs fler produkter för en klimatsmart livsstil. Konsumenterna har höga förväntningar på företagen i Stena Recyclings europeiska konsumentundersökning The Circular Voice.
Det är konsumenterna som till sist avgör hur attraktiv en produkt är. Men vad har de för förväntningar på tillverkande företag och handel när det gäller mer klimatsmarta produkter? Och vad tycker de om utbudet?
I februari 2022 frågade vi 5000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen om deras syn och förväntningar på hållbara produkter, i synnerhet när det gäller användning av återvunna material och återvinningsbarhet. Resultaten redovisas i vår rapport The Circular Voice.
Undersökningen visar att 33% anser att det är näringslivet som har huvudrollen att driva fram fler hållbara produkter. 24% anser att det är privatpersoner, vilket kan tolkas som att de ska ställa frågor i köpvalen som når tillverkare och handel eller att helt enkelt avstå köp och på så sätt signalera att de hittat ett bättre alternativ. 18% anser det är politiker och myndigheter som ska leda utvecklingen.
– Undersökningen visar att konsumenter är redo för cirkulära och hållbara produkter. Utbudet är dock ofta mycket begränsat. Det gör det svårt för konsumenterna att göra aktiva val. Här finns stora möjligheter för producenter som går före med att utveckla hållbara produkter och affärsmodeller. Jag tror att utvecklingen går snabbt. Därför är det viktigt för bolag att redan nu börja se över möjligheterna att köpa in och använda återvunnet material, och se hur man kan utveckla sin produktdesign och affärsmodell för att passa i ett cirkulärt system, säger Stina Klingvall, Consultant för Circular Consulting i Stena Recycling.
I undersökningen är det en stor andel respondenter som tagit chansen att i fritext rikta sig till tillverkare och handel när det gäller sina förväntningar på hållbara produkter. Många är engagerade i att stödja företagens arbete genom att ge tips om bland annat produktutveckling och tydligare produktmärkning.
– Det här engagemanget är en stor tillgång för tillverkande företag. De har mycket att vinna att ta vara på kundernas idéer och intresse, säger Anna Sundell, hållbarhetschef i Stena Metallkoncernen.
Traditionellt tar Stena Recycling hand om framför allt avfall som förädlas i återvinningsprocesser och säljs som återvunna råvaror. Numera arbetar bolaget även tätt tillsammans med kunderna i cirkulära och strategiska partnerskap för att optimera resurshanteringen i hela kedjan. Design för återvinning och optimering av materialflöden i produktionen är exempel på det.
Även på råvarusidan sker mycket. Genom omfattande investeringar har återvinningen av traditionella material som järn och metaller utvecklats. Dessutom kan allt fler material återvinnas, till exempel olika plaster och material i batterier.
– Utvecklingen innebär råvaror av ännu högre kvalitet som konkurrerar med jungfruliga. På så sätt får tillverkare tillgång till mer cirkulära material som minskar produkternas klimatavtryck. Cirkulära råvaror med rätt kvalitet är en nyckel för att tillverkande företag ska kunna utveckla och erbjuda hållbara produkter som konsumenter efterfrågar, säger Mattias Rapaport, Head of Non-Ferrous & Stainless, som levererar Stena Recyclings råvaror av återvunna material på en global marknad.
Företagen har huvudrollen att driva fram en ökad användning av återvunna material i produkter. Och det behövs fler produkter för en klimatsmart livsstil. Konsumenterna har höga förväntningar på företagen i Stena Recyclings europeiska konsumentundersökning The Circular Voice.
Det är konsumenterna som till sist avgör hur attraktiv en produkt är. Men vad har de för förväntningar på tillverkande företag och handel när det gäller mer klimatsmarta produkter? Och vad tycker de om utbudet?
I februari 2022 frågade vi 5000 konsumenter i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen om deras syn och förväntningar på hållbara produkter, i synnerhet när det gäller användning av återvunna material och återvinningsbarhet. Resultaten redovisas i vår rapport The Circular Voice.
Undersökningen visar att 33% anser att det är näringslivet som har huvudrollen att driva fram fler hållbara produkter. 24% anser att det är privatpersoner, vilket kan tolkas som att de ska ställa frågor i köpvalen som når tillverkare och handel eller att helt enkelt avstå köp och på så sätt signalera att de hittat ett bättre alternativ. 18% anser det är politiker och myndigheter som ska leda utvecklingen.
– Undersökningen visar att konsumenter är redo för cirkulära och hållbara produkter. Utbudet är dock ofta mycket begränsat. Det gör det svårt för konsumenterna att göra aktiva val. Här finns stora möjligheter för producenter som går före med att utveckla hållbara produkter och affärsmodeller. Jag tror att utvecklingen går snabbt. Därför är det viktigt för bolag att redan nu börja se över möjligheterna att köpa in och använda återvunnet material, och se hur man kan utveckla sin produktdesign och affärsmodell för att passa i ett cirkulärt system, säger Stina Klingvall, Consultant för Circular Consulting i Stena Recycling.
I undersökningen är det en stor andel respondenter som tagit chansen att i fritext rikta sig till tillverkare och handel när det gäller sina förväntningar på hållbara produkter. Många är engagerade i att stödja företagens arbete genom att ge tips om bland annat produktutveckling och tydligare produktmärkning.
– Det här engagemanget är en stor tillgång för tillverkande företag. De har mycket att vinna att ta vara på kundernas idéer och intresse, säger Anna Sundell, hållbarhetschef i Stena Metallkoncernen.
Traditionellt tar Stena Recycling hand om framför allt avfall som förädlas i återvinningsprocesser och säljs som återvunna råvaror. Numera arbetar bolaget även tätt tillsammans med kunderna i cirkulära och strategiska partnerskap för att optimera resurshanteringen i hela kedjan. Design för återvinning och optimering av materialflöden i produktionen är exempel på det.
Även på råvarusidan sker mycket. Genom omfattande investeringar har återvinningen av traditionella material som järn och metaller utvecklats. Dessutom kan allt fler material återvinnas, till exempel olika plaster och material i batterier.
– Utvecklingen innebär råvaror av ännu högre kvalitet som konkurrerar med jungfruliga. På så sätt får tillverkare tillgång till mer cirkulära material som minskar produkternas klimatavtryck. Cirkulära råvaror med rätt kvalitet är en nyckel för att tillverkande företag ska kunna utveckla och erbjuda hållbara produkter som konsumenter efterfrågar, säger Mattias Rapaport, Head of Non-Ferrous & Stainless, som levererar Stena Recyclings råvaror av återvunna material på en global marknad.
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
65% av konsumenter är redo för hållbart köpande. 40% väljer bort varumärken och produkter som inte är hållbara. Läs mer om produktegenskaper som avgör köpbeslut.
65% av konsumenter är redo för hållbart köpande. 40% väljer bort varumärken och produkter som inte är hållbara. Läs mer om produktegenskaper som avgör köpbeslut.
65% av konsumenter är redo för hållbart köpande. 40% väljer bort varumärken och produkter som inte är hållbara. Läs mer om produktegenskaper som avgör köpbeslut.
Konsumenter har hög tilltro till återvunna material i produkter. 7 av 10 anser det viktigt med återvinningsbara produkter.
Konsumenter har hög tilltro till återvunna material i produkter. 7 av 10 anser det viktigt med återvinningsbara produkter.
Konsumenter har hög tilltro till återvunna material i produkter. 7 av 10 anser det viktigt med återvinningsbara produkter.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
7 av 10 anser det viktigt med produkter för en klimatsmart livsstil.
7 av 10 anser det viktigt med produkter för en klimatsmart livsstil.
7 av 10 anser det viktigt med produkter för en klimatsmart livsstil.
3 av 4 anser det viktigt att tillverkare använder återvunnet material i produkter.
3 av 4 anser det viktigt att tillverkare använder återvunnet material i produkter.
3 av 4 anser det viktigt att tillverkare använder återvunnet material i produkter.
Varannan konsument anser att det inte finns ett tillräckligt utbud av produkter för en klimatsmart livsstil.
Varannan konsument anser att det inte finns ett tillräckligt utbud av produkter för en klimatsmart livsstil.
Varannan konsument anser att det inte finns ett tillräckligt utbud av produkter för en klimatsmart livsstil.
Företagen har en huvudroll för att driva fram fler cirkulära produkter.
Företagen har en huvudroll för att driva fram fler cirkulära produkter.
Företagen har en huvudroll för att driva fram fler cirkulära produkter.