Konsumentens köp är sanningens minut om en produkt duger eller inte. Stena Recyclings undersökning The Circular Voice visar att 4 av 10 konsumenter väljer bort produkter eller varumärken som inte de inte anser är tillräckligt hållbara. 86% anser att de vill betala samma eller mer för en produkt gjord av återvunna material och som enkelt kan återvinnas.
Konsumtion kopplad till livsstil är en faktor att räkna med. Funktion, pris, status, robusthet och andra egenskaper har fått en stark egenskap till i just hållbarhet. 74% av respondenterna anser det viktigt eller mycket viktigt att det finns ett bra utbud på produkter för en klimatsmart livsstil.
Stena Recycling hjälper näringslivet att möta dessa kunder som vill ha en klimatsmart livsstil. Leveranser av klimatsmarta material av återvunna material är en del. Detsamma gäller expertis inom cirkulär produktdesign och avancerade återvinningsprocesser som ger en hög återvinningsgrad. Aktiviteterna möjliggör produkter med lägre klimatpåverkan, som redan från början också är gjorda för återvinning i framtiden och kan bli en materialresurs för nya cirkulära produkter.
65% av konsumenterna är helt eller i hög grad är redo för att anpassa sin konsumtion för att den ska passa personliga värderingar när det gäller hållbarhet. Det är endast 8 procent som i liten grad eller inte alls som är villiga att anpassa sin konsumtion.
Produkter av återvunnet och som är återvinningsbara har betydelse även betydelse för betalningsvilligheten hos en majoritet av konsumenterna. 64% anser att det borde kosta samma för en produkt som är gjord av återvunna material och som kan återvinnas. 22% kan tänka sig att betala mer.
Konsumenterna tillfrågades också om vad de ser som det främsta hindret att köpa produkter av återvunnet material. 27% ansåg att bristfällig produktmärkning var den största barriären.
Hinder är alltid intressanta för de handlar om hur konsumenternas köpbeslut försvåras. En otillräcklig märkning kan innebära att det finns fler bra produkter än konsumenterna känner till och att de avstår eller väljer en annan produkt. Konsumenter vill uppenbart bli guidade till bra produkter och en tydlig produktmärkning är en viktig del för att lyckas.
En majoritet, 52%, anser också att det finns ett medelmåttig eller inte alls tillfredsställande tillgång på produkter för en hållbar/klimatsmart livsstil. Detta innebär en potential för företag att erbjuda fler produkter som möter efterfrågan. 26% anser att bristande tillgång till bra produkter var den näst största barriären för att handla mer hållbart.
"Det behövs tydlighet och jämförbarhet i informationen för att hjälpa konsumenterna att göra rätt val. Det råder ofta förvirring exempelvis kopplat till skillnaden mellan återvinningsbart och återvunnet. En annan viktig aspekt handlar om hur stor andel av materialet i produkten som är gjort av återvunna råvaror, ofta används en kombination av återvunna och primära material för att få rätt kvalitet.”, säger Stina Klingvall, Consultant på Stena Circular Consulting.
I undersökningen tillfrågades även respondenterna om de aktivt väljer bort produkter och varumärken som inte rimmar med deras värderingar när det gäller hållbarhet. Resultaten visar att 40% väljer bort produkter eller varumärken för att de inte passar ens personliga värderingar. Detta innebär att 26 miljoner konsumenter i de fem länderna aktivt ratar produkter eller varumärken de inte anser håller måttet.
Konsumentens köp är sanningens minut om en produkt duger eller inte. Stena Recyclings undersökning The Circular Voice visar att 4 av 10 konsumenter väljer bort produkter eller varumärken som inte de inte anser är tillräckligt hållbara. 86% anser att de vill betala samma eller mer för en produkt gjord av återvunna material och som enkelt kan återvinnas.
Konsumtion kopplad till livsstil är en faktor att räkna med. Funktion, pris, status, robusthet och andra egenskaper har fått en stark egenskap till i just hållbarhet. 74% av respondenterna anser det viktigt eller mycket viktigt att det finns ett bra utbud på produkter för en klimatsmart livsstil.
Stena Recycling hjälper näringslivet att möta dessa kunder som vill ha en klimatsmart livsstil. Leveranser av klimatsmarta material av återvunna material är en del. Detsamma gäller expertis inom cirkulär produktdesign och avancerade återvinningsprocesser som ger en hög återvinningsgrad. Aktiviteterna möjliggör produkter med lägre klimatpåverkan, som redan från början också är gjorda för återvinning i framtiden och kan bli en materialresurs för nya cirkulära produkter.
65% av konsumenterna är helt eller i hög grad är redo för att anpassa sin konsumtion för att den ska passa personliga värderingar när det gäller hållbarhet. Det är endast 8 procent som i liten grad eller inte alls som är villiga att anpassa sin konsumtion.
Produkter av återvunnet och som är återvinningsbara har betydelse även betydelse för betalningsvilligheten hos en majoritet av konsumenterna. 64% anser att det borde kosta samma för en produkt som är gjord av återvunna material och som kan återvinnas. 22% kan tänka sig att betala mer.
Konsumenterna tillfrågades också om vad de ser som det främsta hindret att köpa produkter av återvunnet material. 27% ansåg att bristfällig produktmärkning var den största barriären.
Hinder är alltid intressanta för de handlar om hur konsumenternas köpbeslut försvåras. En otillräcklig märkning kan innebära att det finns fler bra produkter än konsumenterna känner till och att de avstår eller väljer en annan produkt. Konsumenter vill uppenbart bli guidade till bra produkter och en tydlig produktmärkning är en viktig del för att lyckas.
En majoritet, 52%, anser också att det finns ett medelmåttig eller inte alls tillfredsställande tillgång på produkter för en hållbar/klimatsmart livsstil. Detta innebär en potential för företag att erbjuda fler produkter som möter efterfrågan. 26% anser att bristande tillgång till bra produkter var den näst största barriären för att handla mer hållbart.
"Det behövs tydlighet och jämförbarhet i informationen för att hjälpa konsumenterna att göra rätt val. Det råder ofta förvirring exempelvis kopplat till skillnaden mellan återvinningsbart och återvunnet. En annan viktig aspekt handlar om hur stor andel av materialet i produkten som är gjort av återvunna råvaror, ofta används en kombination av återvunna och primära material för att få rätt kvalitet.”, säger Stina Klingvall, Consultant på Stena Circular Consulting.
I undersökningen tillfrågades även respondenterna om de aktivt väljer bort produkter och varumärken som inte rimmar med deras värderingar när det gäller hållbarhet. Resultaten visar att 40% väljer bort produkter eller varumärken för att de inte passar ens personliga värderingar. Detta innebär att 26 miljoner konsumenter i de fem länderna aktivt ratar produkter eller varumärken de inte anser håller måttet.
Konsumentens köp är sanningens minut om en produkt duger eller inte. Stena Recyclings undersökning The Circular Voice visar att 4 av 10 konsumenter väljer bort produkter eller varumärken som inte de inte anser är tillräckligt hållbara. 86% anser att de vill betala samma eller mer för en produkt gjord av återvunna material och som enkelt kan återvinnas.
Konsumtion kopplad till livsstil är en faktor att räkna med. Funktion, pris, status, robusthet och andra egenskaper har fått en stark egenskap till i just hållbarhet. 74% av respondenterna anser det viktigt eller mycket viktigt att det finns ett bra utbud på produkter för en klimatsmart livsstil.
Stena Recycling hjälper näringslivet att möta dessa kunder som vill ha en klimatsmart livsstil. Leveranser av klimatsmarta material av återvunna material är en del. Detsamma gäller expertis inom cirkulär produktdesign och avancerade återvinningsprocesser som ger en hög återvinningsgrad. Aktiviteterna möjliggör produkter med lägre klimatpåverkan, som redan från början också är gjorda för återvinning i framtiden och kan bli en materialresurs för nya cirkulära produkter.
65% av konsumenterna är helt eller i hög grad är redo för att anpassa sin konsumtion för att den ska passa personliga värderingar när det gäller hållbarhet. Det är endast 8 procent som i liten grad eller inte alls som är villiga att anpassa sin konsumtion.
Produkter av återvunnet och som är återvinningsbara har betydelse även betydelse för betalningsvilligheten hos en majoritet av konsumenterna. 64% anser att det borde kosta samma för en produkt som är gjord av återvunna material och som kan återvinnas. 22% kan tänka sig att betala mer.
Konsumenterna tillfrågades också om vad de ser som det främsta hindret att köpa produkter av återvunnet material. 27% ansåg att bristfällig produktmärkning var den största barriären.
Hinder är alltid intressanta för de handlar om hur konsumenternas köpbeslut försvåras. En otillräcklig märkning kan innebära att det finns fler bra produkter än konsumenterna känner till och att de avstår eller väljer en annan produkt. Konsumenter vill uppenbart bli guidade till bra produkter och en tydlig produktmärkning är en viktig del för att lyckas.
En majoritet, 52%, anser också att det finns ett medelmåttig eller inte alls tillfredsställande tillgång på produkter för en hållbar/klimatsmart livsstil. Detta innebär en potential för företag att erbjuda fler produkter som möter efterfrågan. 26% anser att bristande tillgång till bra produkter var den näst största barriären för att handla mer hållbart.
"Det behövs tydlighet och jämförbarhet i informationen för att hjälpa konsumenterna att göra rätt val. Det råder ofta förvirring exempelvis kopplat till skillnaden mellan återvinningsbart och återvunnet. En annan viktig aspekt handlar om hur stor andel av materialet i produkten som är gjort av återvunna råvaror, ofta används en kombination av återvunna och primära material för att få rätt kvalitet.”, säger Stina Klingvall, Consultant på Stena Circular Consulting.
I undersökningen tillfrågades även respondenterna om de aktivt väljer bort produkter och varumärken som inte rimmar med deras värderingar när det gäller hållbarhet. Resultaten visar att 40% väljer bort produkter eller varumärken för att de inte passar ens personliga värderingar. Detta innebär att 26 miljoner konsumenter i de fem länderna aktivt ratar produkter eller varumärken de inte anser håller måttet.
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Ladda ner rapporten The Circular Voice.
HUR KAN VI HJÄLPA ER ATT UTVECKLA CIRKULÄRA PRODUKTER?
Ja, jag vill gärna komma i kontakt med en expert hos Stena Recycling:
Det är bara 48% av konsumenter som anser att det finns tillräckligt med klimatsmarta produkter Företagen har en huvudroll för öka användningen cirkulära material i produkter.
Det är bara 48% av konsumenter som anser att det finns tillräckligt med klimatsmarta produkter Företagen har en huvudroll för öka användningen cirkulära material i produkter.
Det är bara 48% av konsumenter som anser att det finns tillräckligt med klimatsmarta produkter Företagen har en huvudroll för öka användningen cirkulära material i produkter.
Konsumenter har hög tilltro till återvunna material i produkter. 7 av 10 anser det viktigt med återvinningsbara produkter.
Konsumenter har hög tilltro till återvunna material i produkter. 7 av 10 anser det viktigt med återvinningsbara produkter.
Konsumenter har hög tilltro till återvunna material i produkter. 7 av 10 anser det viktigt med återvinningsbara produkter.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
Let's make things better. Together. Material är grunden för allt vi konstruerar och använder. Från bostäder och broar till bilar och mobiltelefoner.
65% är helt eller i hög grad redo för hållbart köpande.
65% är helt eller i hög grad redo för hållbart köpande.
65% är helt eller i hög grad redo för hållbart köpande.
52% saknar ett bra utbud på klimatsmarta produkter.
52% saknar ett bra utbud på klimatsmarta produkter.
52% saknar ett bra utbud på klimatsmarta produkter.
40% väljer aktivt bort produkter/varumärken som inte håller måttet.
40% väljer aktivt bort produkter/varumärken som inte håller måttet.
40% väljer aktivt bort produkter/varumärken som inte håller måttet.
Bristande utbud och produktmärkning är främsta hinder för att handla mer hållbart.
Bristande utbud och produktmärkning är främsta hinder för att handla mer hållbart.
Bristande utbud och produktmärkning är främsta hinder för att handla mer hållbart.