
Cookies
Ditt besök på denna webbplats och samtliga webbplatser som drivs av Stena Metallkoncernen står under nedanstående villkor. Detsamma gäller för alla webbplatser, applikationer och tjänster där det finns en hänvisning eller länk till denna cookieinformation.
Läs mer
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Den information som Stena Metall samlar in och lagrar under den normala användningen av Stena Metalls webbsidor används för att säkerställa funktionaliteten av webbsidorna, förbättra användarupplevelsen, integrera med sociala medier samt för att visa relevanta annonser som är anpassade efter dina intressen.
De flesta webbläsare har en standardinställning som accepterar användningen av cookies. Du kan enkelt avstå ifrån att låta Stena Metallkoncernens webbsidor lagra cookies i din dator genom att göra en inställning i din webbläsare, inklusive att blockera cookies eller radera de cookies som finns lagrade på datorn. Hur du raderar eller ändrar inställningarna för cookies anges i instruktionerna till din webbläsare eller i den hjälpfunktion som normalt finns att tillgå i webbläsaren.
Mer information personuppgiftshantering, samtycke, registerutdrag mm. finner du under Privacy Information, som du kan ta del av när du godkänt att Cookies används på denna webbplats.
Efter över 20 år i stockholmarnas tjänst var det dags för 42 pendeltåg att återvinnas. Sista turen gick på räls hela vägen in på Stena Recyclings återvinningsanläggning i början av 2017. De 101 ton tunga tågen kunde återvinnas till 97 procent. Många delar kunde dessutom demonteras för att återanvändas.
Vad kan vara bättre än att låta uttjänta tåg rulla hela vägen till slutstation på räls? Just den lösningen kunde Stena Recycling erbjuda när Stockholms läns landsting skulle ta dessa pendeltåg ur trafik. Inga dyra och energikrävande specialtransporter behövdes. Den sista resan gick raka spåret in på återvinningsanläggningen i Hallstahammar, en av många Stena Recycling-filialer med anslutning till järnvägsnätet.
Hallstahammar blev slutstation för tågen, men med hjälp av Stena Recyclings expertis kunde i stort sett allt material leva vidare som återvunna råvaror i nya produkter. Järn och andra metaller är alltid eftertraktade i smältverk världen över för tillverkning av exempelvis nytt stål. Delar som motorer och teknisk utrustning kunde dessutom plockas ur för att återanvändas som reservdelar. I ett hållbarhetsperspektiv är återanvändning alltid att föredra när det är möjligt.
Tåg är komplexa konstruktioner, där många delar innehåller en kombination av olika metaller och andra material. Tack vare Stena Recyclings nya automatiserade separeringsprocesser kunde även de här delarna återvinnas till nästan 100 procent. Av de 42 pendeltågen gick hela 4200 ton material till återvinning eller återanvändning.
Vagnarna delas upp i bitar med en papegojsax.
Komplext skrot levereras till fragmenteringsanläggningar och övrigt material går efter bearbetning direkt till stålverk.