Hedin Trucks, som Hedin Bils lastbilsverksamhet heter, utvecklar sin verksamhet och bygger en helt ny lastbilsanläggning i ett perfekt läge utmed E4:an i Linköping, ihop med Tuve Bygg. Cirkulär partner för helhetslösningen för avfallet är Stena Recycling. Tillsammans har företagen hittat rutiner för att i högre grad än tidigare återvinna plast, element och sandwichpaneler för ytterväggar.
Hedin Trucks, som Hedin Bils lastbilsverksamhet heter, utvecklar sin verksamhet och bygger en helt ny lastbilsanläggning i ett perfekt läge utmed E4:an i Linköping, ihop med Tuve Bygg. Cirkulär partner för helhetslösningen för avfallet är Stena Recycling. Tillsammans har företagen hittat rutiner för att i högre grad än tidigare återvinna plast, element och sandwichpaneler för ytterväggar.
Hedin Trucks, som Hedin Bils lastbilsverksamhet heter, utvecklar sin verksamhet och bygger en helt ny lastbilsanläggning i ett perfekt läge utmed E4:an i Linköping, ihop med Tuve Bygg. Cirkulär partner för helhetslösningen för avfallet är Stena Recycling. Tillsammans har företagen hittat rutiner för att i högre grad än tidigare återvinna plast, element och sandwichpaneler för ytterväggar.
I den nya lastbilsanläggningen kommer det att finnas service- och verkstadsplatser, inte bara för traditionella lastbilar utan också för ellastbilar. Även en laddstation för tunga fordon planeras i området. Byggnationen görs i två våningar med service- och verkstadsplatser, utställningshall och kontor med konferensytor. Verkstaden har fem genomgående delar som är 30 meter vardera, fyra verkstadsplatser och en tvättplats. Så det är ett bygge som kräver en hel del planering.
– I juni 2022 tog jag kontakt med platschefen för projektet och vi började planera tillsammans. Jag tog fram en mall för
sorteringen för att möta avfallsutmaningarna på arbetsplatsen. En av utmaningarna var att ta hand om hårdplast och blandad plast. Tuve Bygg letade även efter en effektiv återvinning för element, som de inte haft tidigare. Vi diskuterade kring utmaningen att hitta avsättning för materialet, säger Nina Ekhager, account manager inom bygg på Stena Recycling.
Snart ska hallens grund och stommar sättas upp, och om ett par månader är det dags för montering av paneler för ytterväggarna. Det är prefabmontage och skickas därför inte tillbaka när material blir över – allt behöver istället tas omhand på plats. Panelerna är så kallade sandwichpaneler som består av plåtskivor med isolering emellan. Det kräver planering och specialistkunskap för återvinningen.
– Hela hallen byggs av sandwichpaneler, så det är mycket fokus på att återvinna spillet. För att återvinna på ett optimalt sätt behöver plåten egentligen separeras från isoleringen med maskiner och teknik på plats. Men eftersom vi inte har tillgång till sådana maskiner på byggarbetsplatsen görs separeringen på annat sätt, med hjälp av vårt specialistteam. Kortfattat delas väggblocken på gården med hjälp av en sorteringsmaskin med gripklo. På så sätt hamnar blandskrot för sig och isolering för sig – och vi slipper skicka det till deponi, säger Nina Ekhager.
I den nya lastbilsanläggningen kommer det att finnas service- och verkstadsplatser, inte bara för traditionella lastbilar utan också för ellastbilar. Även en laddstation för tunga fordon planeras i området. Byggnationen görs i två våningar med service- och verkstadsplatser, utställningshall och kontor med konferensytor. Verkstaden har fem genomgående delar som är 30 meter vardera, fyra verkstadsplatser och en tvättplats. Så det är ett bygge som kräver en hel del planering.
– I juni 2022 tog jag kontakt med platschefen för projektet och vi började planera tillsammans. Jag tog fram en mall för
sorteringen för att möta avfallsutmaningarna på arbetsplatsen. En av utmaningarna var att ta hand om hårdplast och blandad plast. Tuve Bygg letade även efter en effektiv återvinning för element, som de inte haft tidigare. Vi diskuterade kring utmaningen att hitta avsättning för materialet, säger Nina Ekhager, account manager inom bygg på Stena Recycling.
Snart ska hallens grund och stommar sättas upp, och om ett par månader är det dags för montering av paneler för ytterväggarna. Det är prefabmontage och skickas därför inte tillbaka när material blir över – allt behöver istället tas omhand på plats. Panelerna är så kallade sandwichpaneler som består av plåtskivor med isolering emellan. Det kräver planering och specialistkunskap för återvinningen.
– Hela hallen byggs av sandwichpaneler, så det är mycket fokus på att återvinna spillet. För att återvinna på ett optimalt sätt behöver plåten egentligen separeras från isoleringen med maskiner och teknik på plats. Men eftersom vi inte har tillgång till sådana maskiner på byggarbetsplatsen görs separeringen på annat sätt, med hjälp av vårt specialistteam. Kortfattat delas väggblocken på gården med hjälp av en sorteringsmaskin med gripklo. På så sätt hamnar blandskrot för sig och isolering för sig – och vi slipper skicka det till deponi, säger Nina Ekhager.
I den nya lastbilsanläggningen kommer det att finnas service- och verkstadsplatser, inte bara för traditionella lastbilar utan också för ellastbilar. Även en laddstation för tunga fordon planeras i området. Byggnationen görs i två våningar med service- och verkstadsplatser, utställningshall och kontor med konferensytor. Verkstaden har fem genomgående delar som är 30 meter vardera, fyra verkstadsplatser och en tvättplats. Så det är ett bygge som kräver en hel del planering.
– I juni 2022 tog jag kontakt med platschefen för projektet och vi började planera tillsammans. Jag tog fram en mall för
sorteringen för att möta avfallsutmaningarna på arbetsplatsen. En av utmaningarna var att ta hand om hårdplast och blandad plast. Tuve Bygg letade även efter en effektiv återvinning för element, som de inte haft tidigare. Vi diskuterade kring utmaningen att hitta avsättning för materialet, säger Nina Ekhager, account manager inom bygg på Stena Recycling.
Snart ska hallens grund och stommar sättas upp, och om ett par månader är det dags för montering av paneler för ytterväggarna. Det är prefabmontage och skickas därför inte tillbaka när material blir över – allt behöver istället tas omhand på plats. Panelerna är så kallade sandwichpaneler som består av plåtskivor med isolering emellan. Det kräver planering och specialistkunskap för återvinningen.
– Hela hallen byggs av sandwichpaneler, så det är mycket fokus på att återvinna spillet. För att återvinna på ett optimalt sätt behöver plåten egentligen separeras från isoleringen med maskiner och teknik på plats. Men eftersom vi inte har tillgång till sådana maskiner på byggarbetsplatsen görs separeringen på annat sätt, med hjälp av vårt specialistteam. Kortfattat delas väggblocken på gården med hjälp av en sorteringsmaskin med gripklo. På så sätt hamnar blandskrot för sig och isolering för sig – och vi slipper skicka det till deponi, säger Nina Ekhager.
Nina Ekhager, Stena Recycling
Nina Ekhager, Stena Recycling
Nina Ekhager, Stena Recycling
Nina Ekhager, Stena Recycling tillsammans med Peter Rutgersson och Stefce Trajcevski, Tuve Bygg.
Nina Ekhager, Stena Recycling tillsammans med Peter Rutgersson och Stefce Trajcevski, Tuve Bygg.
Nina Ekhager, Stena Recycling tillsammans med Peter Rutgersson och Stefce Trajcevski, Tuve Bygg.
Snabbheten och flexibiliteten med tömningar är av stor vikt för Tuve Bygg. Ofta är det omöjligt att bedöma hur mycket avfall som kommer att produceras ett par dagar framåt. Ibland kommer det stora emballage, det är svårt att planera.
Lika viktig är hållbarhetsaspekten. Den gröna profilen genomsyrar alla projekt och rör allt från byggmaterial till transporter och avfallshantering. Tuve Bygg har ett affärsmål på en miljöpåverkan på max 25 kilo per kvadratmeter bruttoarea och att vara klimatneutrala enligt Sveriges klimatmål. Vad gäller bilhallar ligger företaget på 13,6 kilo avfall per bruttoarea för avslutade projekt under 2022. Men det finns alltid att göra, skolor och bostadshus ligger som regel högre.
– En viktig aspekt i vårt samarbete med Stena Recycling är att de kommit långt när det gäller cirkularitet och de matchar våra
miljömål. För oss är det är oerhört viktigt att alla lagkrav följs enligt Avfallsförordningen. Där är vi trygga med Stena som cirkulär partner, säger Robert Uthberg, arbetschef på Tuve Bygg.
Snabbheten och flexibiliteten med tömningar är av stor vikt för Tuve Bygg. Ofta är det omöjligt att bedöma hur mycket avfall som kommer att produceras ett par dagar framåt. Ibland kommer det stora emballage, det är svårt att planera.
Lika viktig är hållbarhetsaspekten. Den gröna profilen genomsyrar alla projekt och rör allt från byggmaterial till transporter och avfallshantering. Tuve Bygg har ett affärsmål på en miljöpåverkan på max 25 kilo per kvadratmeter bruttoarea och att vara klimatneutrala enligt Sveriges klimatmål. Vad gäller bilhallar ligger företaget på 13,6 kilo avfall per bruttoarea för avslutade projekt under 2022. Men det finns alltid att göra, skolor och bostadshus ligger som regel högre.
– En viktig aspekt i vårt samarbete med Stena Recycling är att de kommit långt när det gäller cirkularitet och de matchar våra
miljömål. För oss är det är oerhört viktigt att alla lagkrav följs enligt Avfallsförordningen. Där är vi trygga med Stena som cirkulär partner, säger Robert Uthberg, arbetschef på Tuve Bygg.
Snabbheten och flexibiliteten med tömningar är av stor vikt för Tuve Bygg. Ofta är det omöjligt att bedöma hur mycket avfall som kommer att produceras ett par dagar framåt. Ibland kommer det stora emballage, det är svårt att planera.
Lika viktig är hållbarhetsaspekten. Den gröna profilen genomsyrar alla projekt och rör allt från byggmaterial till transporter och avfallshantering. Tuve Bygg har ett affärsmål på en miljöpåverkan på max 25 kilo per kvadratmeter bruttoarea och att vara klimatneutrala enligt Sveriges klimatmål. Vad gäller bilhallar ligger företaget på 13,6 kilo avfall per bruttoarea för avslutade projekt under 2022. Men det finns alltid att göra, skolor och bostadshus ligger som regel högre.
– En viktig aspekt i vårt samarbete med Stena Recycling är att de kommit långt när det gäller cirkularitet och de matchar våra
miljömål. För oss är det är oerhört viktigt att alla lagkrav följs enligt Avfallsförordningen. Där är vi trygga med Stena som cirkulär partner, säger Robert Uthberg, arbetschef på Tuve Bygg.
Robert Uthberg, Tuve Bygg
Robert Uthberg, Tuve Bygg
Robert Uthberg, Tuve Bygg
För att ha koll på arbetet spelar Stenas kundportal en betydande roll, också ur hållbarhetssynpunkt.
– Kundportalen är ett bra sätt för oss att få överblick och i appen går det smidigt. Den är tydlig och vi kan enkelt följa hur det går på bygget och göra beställningar. Vi ser koldioxidbesparing och annan miljöstatisk och det är en klar fördel att kunna få tillgång till den typen av uppgifter när vi behöver dem, säger Stefce Trajcevski, arbetsledare på Tuve Bygg.
För att ha koll på arbetet spelar Stenas kundportal en betydande roll, också ur hållbarhetssynpunkt.
– Kundportalen är ett bra sätt för oss att få överblick och i appen går det smidigt. Den är tydlig och vi kan enkelt följa hur det går på bygget och göra beställningar. Vi ser koldioxidbesparing och annan miljöstatisk och det är en klar fördel att kunna få tillgång till den typen av uppgifter när vi behöver dem, säger Stefce Trajcevski, arbetsledare på Tuve Bygg.
För att ha koll på arbetet spelar Stenas kundportal en betydande roll, också ur hållbarhetssynpunkt.
– Kundportalen är ett bra sätt för oss att få överblick och i appen går det smidigt. Den är tydlig och vi kan enkelt följa hur det går på bygget och göra beställningar. Vi ser koldioxidbesparing och annan miljöstatisk och det är en klar fördel att kunna få tillgång till den typen av uppgifter när vi behöver dem, säger Stefce Trajcevski, arbetsledare på Tuve Bygg.
Hedin Trucks finns på elva anläggningar runt om i södra och mellersta Sverige med både försäljning och verkstadstjänster.
Den nya anläggningen i Linköping skapar ett tiotal nya arbetstillfällen på orten och beräknas vara klar våren 2024.
Hedin Trucks finns på elva anläggningar runt om i södra och mellersta Sverige med både försäljning och verkstadstjänster.
Den nya anläggningen i Linköping skapar ett tiotal nya arbetstillfällen på orten och beräknas vara klar våren 2024.
Hedin Trucks finns på elva anläggningar runt om i södra och mellersta Sverige med både försäljning och verkstadstjänster.
Den nya anläggningen i Linköping skapar ett tiotal nya arbetstillfällen på orten och beräknas vara klar våren 2024.
Tuve Bygg är en byggkoncern som grundar sig på gedigen kompetens, erfarenhet och finansiell styrka. Den viktigaste byggstenen i verksamheten är de drygt 250 medarbetarna som tillsammans skapar värde för kunder varje dag.
Tuve Bygg bygger allt från bostäder, skolor, samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. I erbjudandet
ingår helhetslösningar inom entreprenad, projektutveckling, fastighetsunderhåll och inredningssnickeri.
Företaget är verksamt i Region Väst och Region Stockholm.
Tuve Bygg är en byggkoncern som grundar sig på gedigen kompetens, erfarenhet och finansiell styrka. Den viktigaste byggstenen i verksamheten är de drygt 250 medarbetarna som tillsammans skapar värde för kunder varje dag.
Tuve Bygg bygger allt från bostäder, skolor, samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. I erbjudandet
ingår helhetslösningar inom entreprenad, projektutveckling, fastighetsunderhåll och inredningssnickeri.
Företaget är verksamt i Region Väst och Region Stockholm.
Tuve Bygg är en byggkoncern som grundar sig på gedigen kompetens, erfarenhet och finansiell styrka. Den viktigaste byggstenen i verksamheten är de drygt 250 medarbetarna som tillsammans skapar värde för kunder varje dag.
Tuve Bygg bygger allt från bostäder, skolor, samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. I erbjudandet
ingår helhetslösningar inom entreprenad, projektutveckling, fastighetsunderhåll och inredningssnickeri.
Företaget är verksamt i Region Väst och Region Stockholm.