vanliga frågor och svar
I kundportalen har vi samlat funktioner som ger dig kontroll över din återvinning. Dessutom får du ett bra beslutsunderlag för att löpande kunna förbättra din resurshantering. Var som helst, när som helst – lika lätt på datorn som i mobilen eller surfplattan.
Kundportalen ger dig uppdaterad information om allt som rör din avfallshantering. Dygnet runt har du tillgång till detaljerad statistik över volymer och hämtningar i olika typer av format för vidare bearbetning i din miljörapportering.
Du bokar enkelt dina tömningar digitalt genom vår kundportal och kan även följa din orderstatus för att se när tömningen förväntas att utföras. Du kan också se dina framtida planerade tömningar som du har schemalagt samt historik över redan utförda tömningar.
Du beställer enkelt ditt konto här.
Du bokar din tömning genom vår digitala tjänst Kundportalen som finns på vår hemsida.
Du ansvarar för att förmedla komplett och korrekt information om ditt behov för att ge oss rätt förutsättningar att genomföra tjänsten på bästa sätt för dig som kund.
Ledtiden för en tömning beror på vilket transportsätt som krävs. Transportsättet definieras av emballagetypen och avfallet och Stena hjälper er som kund att hitta den mest optimala avfallslösningen för ert behov.
Ledtid container och flak: Tömning ska ske inom 3 arbetsdagar från det att beställning inkommit.
Röda dagar: Tömning uteblir. Om ni har behov av tömning en röd dag, prata med er ansvariga säljare för lösning och prissättning.
Ledtid styckegodstransport: Tömning ska ske inom 5 arbetsdagar från det att beställning inkommit.
Röda dagar: Transportören utför hämtning helgfri vardag i anslutning till den röda dagen.
Ledtid baktömmande fordon: Tömning sker på schemalagd dag, information om vilken tömningsdag som gäller får ni i samband med att ni tecknar avtalet alternativt vid beställning av tömning.
Röda dagar: Transportören utför hämtning även på röda dagar, om ni har stängt och vi inte kan komma åt behållarna så behöver ni som kund avbeställa tömningen i god tid, i annat fall kommer ni att debiteras en bomkörningsavgift.
Du som kund ansvarar för att er leverans motsvarar sorteringskraven för den överenskomna fraktionen. Vi på Stena Recycling förser er med förutsättningar för att kunna sortera rätt, bl.a. genom vår sorteringsguide.
Om ni är osäkra på hur ni ska sortera något material så tar ni kontakt med er ansvariga säljare eller vår kundsupport så hjälper vi er.
Leveranser som inte uppfyller sorteringskraven för överenskommen fraktion/material debiteras med relevant avgift.
För att förenkla sorteringen och upphämtningen av beställda fraktioner är det bra att märka upp behållarna med aktuell fraktion. Vi har olika varianter och layouter av dekaler och skyltar som ni kan beställa genom oss, här ser du ett urval av vårt sortiment.
Vi hjälper dig och ditt företag att förvara avfall på ett tryggt och säkert sätt. Våra containrar och kärl är robusta, hållbara enheter och vi har ett brett utbud av återvinningslösningar i olika storlekar för alla typer av avfall. Här finns ett urval av våra containrar och här kan du kika på våra övriga emballage.
Med våra återvinningstjänster skapar vi lösningar för din avfallshantering, oavsett vilket överblivet och uttjänat material det handlar om. Du får en effektiv, säker hantering och återvinning av materialet. Det gagnar miljön – samtidigt som du kan fokusera på din verksamhet.
Läs mer om våra tjänster på vår hemsida.
Från och med november 2020, i samband med att ni gör en beställning till Stena Recycling av hämtning/tömning av farligt avfall ska rapportering till Naturvårdsverket ske. Vi erbjuder att rapportera detta för er på samma sätt som vi idag tillhandahåller transportdokument. Vi kontrollerar, verifierar samt rapporterar eventuella avvikelser på leveransen som mottagits, rapporterar mängd och avfallsslag till Naturvårdsverket.
Genom att låta oss sköta rapporteringen av ert farliga avfall blir det enklare för dig som kund att göra rätt. Vi tar ett helhetsgrepp om hanteringen och dokumentationen, som underlättar din rapportering av farligt avfall – och du kan vara trygg och säker på att det sker enligt Naturvårdsverkets regler för spårbarhet och anteckningsskyldighet.
Här finns mer information om anteckningsskyldighet.
Enligt lagen om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot och metaller så är Stena Recycling som köpare av metall och skrot skyldig att redovisa momsen för dessa inköp. De poster på er faktura som omfattas av den omvända betalningsskyldigheten har en (*) i benämningen på fakturan.
På fakturan så framkommer det i en summeringsruta nästan längst ner på fakturan summan av det inköp av skrot och metaller Stena har gjort ifrån er.
Summan av dessa inköp är angiven med texten ”inköp omv. betalningsskyldighet”.
Den totala utgående momsen på den försäljningen till oss, vilket då blir 25 procent på det beloppet, redovisas av Stena som moms på inköp av skrot och metaller och skall i er bokföring tas upp som försäljning till Stena Recycling enligt lagen om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot.
På fakturan kan det även finnas med poster som inte avser skrot och metaller (poster som inte har en (*) i benämningen). Summan av dessa poster återfinns även dom i summeringsrutan med texten ”Försäljning, 25 procent moms” och momsen på det beloppet skall av er som köpare på vanligt sätt redovisas som ingående moms.
Mer om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot går att läsa på skatteverkets hemsida.
Vi fakturerar den 15:e varje månad för tjänster och leveranser som genomförts föregående månad med betalningsvillkor 30 dagar.
Fakturan kan ni erhålla via e-post eller EDI, vi kan också vid behov istället sända fakturan i pappersformat till önskad fakturaadress.
Vår standardlayout på fakturorna innehåller både köp- och säljposter specificerat i datumordning för ett helt organisationsnummer. Vid behov av annan information, såsom t.ex. faktura per hämtställe, ansvarar ni som kund för att kommunicera ert behov till Stena Recycling.
Leveranser som avlämnas på våra anläggningar av privatpersoner faktureras vardagen efter inleverans skett och utbetalas därefter inom 3 bankdagar.
Du som kund ansvarar för att vi har uppdaterade uppgifter om dig. Korrekta och uppdaterade uppgifter garanterar vår leverans till dig som kund genom att dina fakturor skickas korrekt, vi utför hämtning på rätt adress och att vi kan komma i kontakt med dig vid behov för att säkerställa att tömning kan ske.
Dina kontaktuppgifter såsom telefonnummer och mailadress uppdaterar du enkelt direkt i vår kundportal. Övriga uppgifter såsom adress och faktureringsinformation uppdateras genom att maila vår ekonomisupport på stockholm.ekonomisupport@stenarecycling.se
Stena Recycling upprättar alltid ett transportdokument vid transport av avfall, transportdokument som avser farligt avfall sparas också i er kundportal.
Anteckningar om det farliga avfallet ska sparas i minst 3 år. Anteckningar om avfallet avser statistik, det finns inget lagkrav att man som kund, mottagare eller transportör ska spara själva transportdokumentet.
Vi sparar alla anteckningar i minst 3 år och ni som kund kan alltid komma åt dom anteckningar vi upprättat för er genom vår kundportal.
Fakturan gäller som mottagningsbevis för det farliga avfallet och denna finns också i kundportalen.
Öppettider
Vi utför hämtningar mellan kl 06.00 - 17.00 och behöver då åtkomst till hämtplatsen under dessa tider. Om åtkomst inte är möjlig under vissa tider så måste ni informera Stena om detta så att det inte blir en bomkörning.
Maxhöjd och garage
Stena behöver information om eventuella maxhöjder som kan finnas vid hämtplatsen samt om hämtning ska utföras i garage. Hämtning med maxhöjd-/bredd eller i garage kräver speciella bilar och extra avgift för detta kan tillkomma.
Hinder
Hämtadressen ska vara fri från hinder, såsom snö m.m. Kund ansvarar för att snön är bortskyfflad innan tömning så att tömningen kan ske på ett säkert sätt.
Kontakt
För att vi ska kunna säkerställa att vi utför hämtningen enligt överenskommelse behöver du som kund hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade i vår kundportal, då kan vi enkelt ta kontakt med er om det skulle finnas något hinder på hämtplatsen som ni enkelt och snabbt kan avhjälpa för att hämtningen ska kunna utföras.
Container
Containern får inte överlastas eller överstiga sin maxvikt. Det är viktigt att inte pressa ner materialet med t.ex. en hjullastare då det snabbt blir för tungt.
Mindre emballage - baktömmande fordon
Emballagen måste stå tillgängliga på markplan och vara tydligt uppmärkta. Om emballagen står på kaj krävs utrustning på plats såsom kajlift eller att emballagen ställs ner på markplan av kunden i god tid innan hämtningen ska utföras.
Det är viktigt att det ligger rätt material i avsedda kärl, detta då hela lasset som innehåller material från samtliga hämtningar på turen annars kan bli nedklassat och därmed förflyttas nedåt på avfallstrappan.
Mindre emballage - styckegodstransport
Emballagen måste stå tillgängliga och vara tydligt uppmärkta. Emballagen kan placeras på markplan eller kaj.
Nycklar
Om det krävs nycklar, tagg eller kod för att komma åt hämtplatsen behöver Stena få åtkomst till detta i samband med avtalstecknandet för att kunna utföra hämtning enligt överenskommelse.
Överlast
Emballagen får aldrig överlastas, om ett emballage överlastas kan det rendera i avvikelser i form av att emballaget går sönder eller att vi behöver registrera en bomkörning för att vi inte kan ta med oss/tömma emballaget.
Överlast baseras på flera parametrar:
Vi hjälper er som kund att hitta lämpligaste emballaget kopplat till ert avfall och ert behov för att undvika att överlast uppstår, men ni som kund ansvarar för att följa anvisningarna för lastning i emballaget.
I kundportalen har vi samlat funktioner som ger dig kontroll över din återvinning. Dessutom får du ett bra beslutsunderlag för att löpande kunna förbättra din resurshantering. Var som helst, när som helst – lika lätt på datorn som i mobilen eller surfplattan.
Kundportalen ger dig uppdaterad information om allt som rör din avfallshantering. Dygnet runt har du tillgång till detaljerad statistik över volymer och hämtningar i olika typer av format för vidare bearbetning i din miljörapportering.
Du bokar enkelt dina tömningar digitalt genom vår kundportal och kan även följa din orderstatus för att se när tömningen förväntas att utföras. Du kan också se dina framtida planerade tömningar som du har schemalagt samt historik över redan utförda tömningar.
Du beställer enkelt ditt konto här.
Du bokar din tömning genom vår digitala tjänst Kundportalen som finns på vår hemsida.
Du ansvarar för att förmedla komplett och korrekt information om ditt behov för att ge oss rätt förutsättningar att genomföra tjänsten på bästa sätt för dig som kund.
Ledtiden för en tömning beror på vilket transportsätt som krävs. Transportsättet definieras av emballagetypen och avfallet och Stena hjälper er som kund att hitta den mest optimala avfallslösningen för ert behov.
Ledtid container och flak: Tömning ska ske inom 3 arbetsdagar från det att beställning inkommit.
Röda dagar: Tömning uteblir. Om ni har behov av tömning en röd dag, prata med er ansvariga säljare för lösning och prissättning.
Ledtid styckegodstransport: Tömning ska ske inom 5 arbetsdagar från det att beställning inkommit.
Röda dagar: Transportören utför hämtning helgfri vardag i anslutning till den röda dagen.
Ledtid baktömmande fordon: Tömning sker på schemalagd dag, information om vilken tömningsdag som gäller får ni i samband med att ni tecknar avtalet alternativt vid beställning av tömning.
Röda dagar: Transportören utför hämtning även på röda dagar, om ni har stängt och vi inte kan komma åt behållarna så behöver ni som kund avbeställa tömningen i god tid, i annat fall kommer ni att debiteras en bomkörningsavgift.
Du som kund ansvarar för att er leverans motsvarar sorteringskraven för den överenskomna fraktionen. Vi på Stena Recycling förser er med förutsättningar för att kunna sortera rätt, bl.a. genom vår sorteringsguide.
Om ni är osäkra på hur ni ska sortera något material så tar ni kontakt med er ansvariga säljare eller vår kundsupport så hjälper vi er.
Leveranser som inte uppfyller sorteringskraven för överenskommen fraktion/material debiteras med relevant avgift.
För att förenkla sorteringen och upphämtningen av beställda fraktioner är det bra att märka upp behållarna med aktuell fraktion. Vi har olika varianter och layouter av dekaler och skyltar som ni kan beställa genom oss, här ser du ett urval av vårt sortiment.
Vi hjälper dig och ditt företag att förvara avfall på ett tryggt och säkert sätt. Våra containrar och kärl är robusta, hållbara enheter och vi har ett brett utbud av återvinningslösningar i olika storlekar för alla typer av avfall. Här finns ett urval av våra containrar och här kan du kika på våra övriga emballage.
Med våra återvinningstjänster skapar vi lösningar för din avfallshantering, oavsett vilket överblivet och uttjänat material det handlar om. Du får en effektiv, säker hantering och återvinning av materialet. Det gagnar miljön – samtidigt som du kan fokusera på din verksamhet.
Läs mer om våra tjänster på vår hemsida.
Från och med november 2020, i samband med att ni gör en beställning till Stena Recycling av hämtning/tömning av farligt avfall ska rapportering till Naturvårdsverket ske. Vi erbjuder att rapportera detta för er på samma sätt som vi idag tillhandahåller transportdokument. Vi kontrollerar, verifierar samt rapporterar eventuella avvikelser på leveransen som mottagits, rapporterar mängd och avfallsslag till Naturvårdsverket.
Genom att låta oss sköta rapporteringen av ert farliga avfall blir det enklare för dig som kund att göra rätt. Vi tar ett helhetsgrepp om hanteringen och dokumentationen, som underlättar din rapportering av farligt avfall – och du kan vara trygg och säker på att det sker enligt Naturvårdsverkets regler för spårbarhet och anteckningsskyldighet.
Här finns mer information om anteckningsskyldighet.
Enligt lagen om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot och metaller så är Stena Recycling som köpare av metall och skrot skyldig att redovisa momsen för dessa inköp. De poster på er faktura som omfattas av den omvända betalningsskyldigheten har en (*) i benämningen på fakturan.
På fakturan så framkommer det i en summeringsruta nästan längst ner på fakturan summan av det inköp av skrot och metaller Stena har gjort ifrån er.
Summan av dessa inköp är angiven med texten ”inköp omv. betalningsskyldighet”.
Den totala utgående momsen på den försäljningen till oss, vilket då blir 25 procent på det beloppet, redovisas av Stena som moms på inköp av skrot och metaller och skall i er bokföring tas upp som försäljning till Stena Recycling enligt lagen om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot.
På fakturan kan det även finnas med poster som inte avser skrot och metaller (poster som inte har en (*) i benämningen). Summan av dessa poster återfinns även dom i summeringsrutan med texten ”Försäljning, 25 procent moms” och momsen på det beloppet skall av er som köpare på vanligt sätt redovisas som ingående moms.
Mer om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot går att läsa på skatteverkets hemsida.
Vi fakturerar den 15:e varje månad för tjänster och leveranser som genomförts föregående månad med betalningsvillkor 30 dagar.
Fakturan kan ni erhålla via e-post eller EDI, vi kan också vid behov istället sända fakturan i pappersformat till önskad fakturaadress.
Vår standardlayout på fakturorna innehåller både köp- och säljposter specificerat i datumordning för ett helt organisationsnummer. Vid behov av annan information, såsom t.ex. faktura per hämtställe, ansvarar ni som kund för att kommunicera ert behov till Stena Recycling.
Leveranser som avlämnas på våra anläggningar av privatpersoner faktureras vardagen efter inleverans skett och utbetalas därefter inom 3 bankdagar.
Du som kund ansvarar för att vi har uppdaterade uppgifter om dig. Korrekta och uppdaterade uppgifter garanterar vår leverans till dig som kund genom att dina fakturor skickas korrekt, vi utför hämtning på rätt adress och att vi kan komma i kontakt med dig vid behov för att säkerställa att tömning kan ske.
Dina kontaktuppgifter såsom telefonnummer och mailadress uppdaterar du enkelt direkt i vår kundportal. Övriga uppgifter såsom adress och faktureringsinformation uppdateras genom att maila vår ekonomisupport på stockholm.ekonomisupport@stenarecycling.se
Stena Recycling upprättar alltid ett transportdokument vid transport av avfall, transportdokument som avser farligt avfall sparas också i er kundportal.
Anteckningar om det farliga avfallet ska sparas i minst 3 år. Anteckningar om avfallet avser statistik, det finns inget lagkrav att man som kund, mottagare eller transportör ska spara själva transportdokumentet.
Vi sparar alla anteckningar i minst 3 år och ni som kund kan alltid komma åt dom anteckningar vi upprättat för er genom vår kundportal.
Fakturan gäller som mottagningsbevis för det farliga avfallet och denna finns också i kundportalen.
Öppettider
Vi utför hämtningar mellan kl 06.00 - 17.00 och behöver då åtkomst till hämtplatsen under dessa tider. Om åtkomst inte är möjlig under vissa tider så måste ni informera Stena om detta så att det inte blir en bomkörning.
Maxhöjd och garage
Stena behöver information om eventuella maxhöjder som kan finnas vid hämtplatsen samt om hämtning ska utföras i garage. Hämtning med maxhöjd-/bredd eller i garage kräver speciella bilar och extra avgift för detta kan tillkomma.
Hinder
Hämtadressen ska vara fri från hinder, såsom snö m.m. Kund ansvarar för att snön är bortskyfflad innan tömning så att tömningen kan ske på ett säkert sätt.
Kontakt
För att vi ska kunna säkerställa att vi utför hämtningen enligt överenskommelse behöver du som kund hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade i vår kundportal, då kan vi enkelt ta kontakt med er om det skulle finnas något hinder på hämtplatsen som ni enkelt och snabbt kan avhjälpa för att hämtningen ska kunna utföras.
Container
Containern får inte överlastas eller överstiga sin maxvikt. Det är viktigt att inte pressa ner materialet med t.ex. en hjullastare då det snabbt blir för tungt.
Mindre emballage - baktömmande fordon
Emballagen måste stå tillgängliga på markplan och vara tydligt uppmärkta. Om emballagen står på kaj krävs utrustning på plats såsom kajlift eller att emballagen ställs ner på markplan av kunden i god tid innan hämtningen ska utföras.
Det är viktigt att det ligger rätt material i avsedda kärl, detta då hela lasset som innehåller material från samtliga hämtningar på turen annars kan bli nedklassat och därmed förflyttas nedåt på avfallstrappan.
Mindre emballage - styckegodstransport
Emballagen måste stå tillgängliga och vara tydligt uppmärkta. Emballagen kan placeras på markplan eller kaj.
Nycklar
Om det krävs nycklar, tagg eller kod för att komma åt hämtplatsen behöver Stena få åtkomst till detta i samband med avtalstecknandet för att kunna utföra hämtning enligt överenskommelse.
Överlast
Emballagen får aldrig överlastas, om ett emballage överlastas kan det rendera i avvikelser i form av att emballaget går sönder eller att vi behöver registrera en bomkörning för att vi inte kan ta med oss/tömma emballaget.
Överlast baseras på flera parametrar:
Vi hjälper er som kund att hitta lämpligaste emballaget kopplat till ert avfall och ert behov för att undvika att överlast uppstår, men ni som kund ansvarar för att följa anvisningarna för lastning i emballaget.
I kundportalen har vi samlat funktioner som ger dig kontroll över din återvinning. Dessutom får du ett bra beslutsunderlag för att löpande kunna förbättra din resurshantering. Var som helst, när som helst – lika lätt på datorn som i mobilen eller surfplattan.
Kundportalen ger dig uppdaterad information om allt som rör din avfallshantering. Dygnet runt har du tillgång till detaljerad statistik över volymer och hämtningar i olika typer av format för vidare bearbetning i din miljörapportering.
Du bokar enkelt dina tömningar digitalt genom vår kundportal och kan även följa din orderstatus för att se när tömningen förväntas att utföras. Du kan också se dina framtida planerade tömningar som du har schemalagt samt historik över redan utförda tömningar.
Du beställer enkelt ditt konto här.
Du bokar din tömning genom vår digitala tjänst Kundportalen som finns på vår hemsida.
Du ansvarar för att förmedla komplett och korrekt information om ditt behov för att ge oss rätt förutsättningar att genomföra tjänsten på bästa sätt för dig som kund.
Ledtiden för en tömning beror på vilket transportsätt som krävs. Transportsättet definieras av emballagetypen och avfallet och Stena hjälper er som kund att hitta den mest optimala avfallslösningen för ert behov.
Ledtid container och flak: Tömning ska ske inom 3 arbetsdagar från det att beställning inkommit.
Röda dagar: Tömning uteblir. Om ni har behov av tömning en röd dag, prata med er ansvariga säljare för lösning och prissättning.
Ledtid styckegodstransport: Tömning ska ske inom 5 arbetsdagar från det att beställning inkommit.
Röda dagar: Transportören utför hämtning helgfri vardag i anslutning till den röda dagen.
Ledtid baktömmande fordon: Tömning sker på schemalagd dag, information om vilken tömningsdag som gäller får ni i samband med att ni tecknar avtalet alternativt vid beställning av tömning.
Röda dagar: Transportören utför hämtning även på röda dagar, om ni har stängt och vi inte kan komma åt behållarna så behöver ni som kund avbeställa tömningen i god tid, i annat fall kommer ni att debiteras en bomkörningsavgift.
Du som kund ansvarar för att er leverans motsvarar sorteringskraven för den överenskomna fraktionen. Vi på Stena Recycling förser er med förutsättningar för att kunna sortera rätt, bl.a. genom vår sorteringsguide.
Om ni är osäkra på hur ni ska sortera något material så tar ni kontakt med er ansvariga säljare eller vår kundsupport så hjälper vi er.
Leveranser som inte uppfyller sorteringskraven för överenskommen fraktion/material debiteras med relevant avgift.
För att förenkla sorteringen och upphämtningen av beställda fraktioner är det bra att märka upp behållarna med aktuell fraktion. Vi har olika varianter och layouter av dekaler och skyltar som ni kan beställa genom oss, här ser du ett urval av vårt sortiment.
Vi hjälper dig och ditt företag att förvara avfall på ett tryggt och säkert sätt. Våra containrar och kärl är robusta, hållbara enheter och vi har ett brett utbud av återvinningslösningar i olika storlekar för alla typer av avfall. Här finns ett urval av våra containrar och här kan du kika på våra övriga emballage.
Med våra återvinningstjänster skapar vi lösningar för din avfallshantering, oavsett vilket överblivet och uttjänat material det handlar om. Du får en effektiv, säker hantering och återvinning av materialet. Det gagnar miljön – samtidigt som du kan fokusera på din verksamhet.
Läs mer om våra tjänster på vår hemsida.
Från och med november 2020, i samband med att ni gör en beställning till Stena Recycling av hämtning/tömning av farligt avfall ska rapportering till Naturvårdsverket ske. Vi erbjuder att rapportera detta för er på samma sätt som vi idag tillhandahåller transportdokument. Vi kontrollerar, verifierar samt rapporterar eventuella avvikelser på leveransen som mottagits, rapporterar mängd och avfallsslag till Naturvårdsverket.
Genom att låta oss sköta rapporteringen av ert farliga avfall blir det enklare för dig som kund att göra rätt. Vi tar ett helhetsgrepp om hanteringen och dokumentationen, som underlättar din rapportering av farligt avfall – och du kan vara trygg och säker på att det sker enligt Naturvårdsverkets regler för spårbarhet och anteckningsskyldighet.
Här finns mer information om anteckningsskyldighet.
Enligt lagen om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot och metaller så är Stena Recycling som köpare av metall och skrot skyldig att redovisa momsen för dessa inköp. De poster på er faktura som omfattas av den omvända betalningsskyldigheten har en (*) i benämningen på fakturan.
På fakturan så framkommer det i en summeringsruta nästan längst ner på fakturan summan av det inköp av skrot och metaller Stena har gjort ifrån er.
Summan av dessa inköp är angiven med texten ”inköp omv. betalningsskyldighet”.
Den totala utgående momsen på den försäljningen till oss, vilket då blir 25 procent på det beloppet, redovisas av Stena som moms på inköp av skrot och metaller och skall i er bokföring tas upp som försäljning till Stena Recycling enligt lagen om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot.
På fakturan kan det även finnas med poster som inte avser skrot och metaller (poster som inte har en (*) i benämningen). Summan av dessa poster återfinns även dom i summeringsrutan med texten ”Försäljning, 25 procent moms” och momsen på det beloppet skall av er som köpare på vanligt sätt redovisas som ingående moms.
Mer om omvänd betalningsskyldighet avseende handel med skrot går att läsa på skatteverkets hemsida.
Vi fakturerar den 15:e varje månad för tjänster och leveranser som genomförts föregående månad med betalningsvillkor 30 dagar.
Fakturan kan ni erhålla via e-post eller EDI, vi kan också vid behov istället sända fakturan i pappersformat till önskad fakturaadress.
Vår standardlayout på fakturorna innehåller både köp- och säljposter specificerat i datumordning för ett helt organisationsnummer. Vid behov av annan information, såsom t.ex. faktura per hämtställe, ansvarar ni som kund för att kommunicera ert behov till Stena Recycling.
Leveranser som avlämnas på våra anläggningar av privatpersoner faktureras vardagen efter inleverans skett och utbetalas därefter inom 3 bankdagar.
Du som kund ansvarar för att vi har uppdaterade uppgifter om dig. Korrekta och uppdaterade uppgifter garanterar vår leverans till dig som kund genom att dina fakturor skickas korrekt, vi utför hämtning på rätt adress och att vi kan komma i kontakt med dig vid behov för att säkerställa att tömning kan ske.
Dina kontaktuppgifter såsom telefonnummer och mailadress uppdaterar du enkelt direkt i vår kundportal. Övriga uppgifter såsom adress och faktureringsinformation uppdateras genom att maila vår ekonomisupport på stockholm.ekonomisupport@stenarecycling.se
Stena Recycling upprättar alltid ett transportdokument vid transport av avfall, transportdokument som avser farligt avfall sparas också i er kundportal.
Anteckningar om det farliga avfallet ska sparas i minst 3 år. Anteckningar om avfallet avser statistik, det finns inget lagkrav att man som kund, mottagare eller transportör ska spara själva transportdokumentet.
Vi sparar alla anteckningar i minst 3 år och ni som kund kan alltid komma åt dom anteckningar vi upprättat för er genom vår kundportal.
Fakturan gäller som mottagningsbevis för det farliga avfallet och denna finns också i kundportalen.
Öppettider
Vi utför hämtningar mellan kl 06.00 - 17.00 och behöver då åtkomst till hämtplatsen under dessa tider. Om åtkomst inte är möjlig under vissa tider så måste ni informera Stena om detta så att det inte blir en bomkörning.
Maxhöjd och garage
Stena behöver information om eventuella maxhöjder som kan finnas vid hämtplatsen samt om hämtning ska utföras i garage. Hämtning med maxhöjd-/bredd eller i garage kräver speciella bilar och extra avgift för detta kan tillkomma.
Hinder
Hämtadressen ska vara fri från hinder, såsom snö m.m. Kund ansvarar för att snön är bortskyfflad innan tömning så att tömningen kan ske på ett säkert sätt.
Kontakt
För att vi ska kunna säkerställa att vi utför hämtningen enligt överenskommelse behöver du som kund hålla dina kontaktuppgifter uppdaterade i vår kundportal, då kan vi enkelt ta kontakt med er om det skulle finnas något hinder på hämtplatsen som ni enkelt och snabbt kan avhjälpa för att hämtningen ska kunna utföras.
Container
Containern får inte överlastas eller överstiga sin maxvikt. Det är viktigt att inte pressa ner materialet med t.ex. en hjullastare då det snabbt blir för tungt.
Mindre emballage - baktömmande fordon
Emballagen måste stå tillgängliga på markplan och vara tydligt uppmärkta. Om emballagen står på kaj krävs utrustning på plats såsom kajlift eller att emballagen ställs ner på markplan av kunden i god tid innan hämtningen ska utföras.
Det är viktigt att det ligger rätt material i avsedda kärl, detta då hela lasset som innehåller material från samtliga hämtningar på turen annars kan bli nedklassat och därmed förflyttas nedåt på avfallstrappan.
Mindre emballage - styckegodstransport
Emballagen måste stå tillgängliga och vara tydligt uppmärkta. Emballagen kan placeras på markplan eller kaj.
Nycklar
Om det krävs nycklar, tagg eller kod för att komma åt hämtplatsen behöver Stena få åtkomst till detta i samband med avtalstecknandet för att kunna utföra hämtning enligt överenskommelse.
Överlast
Emballagen får aldrig överlastas, om ett emballage överlastas kan det rendera i avvikelser i form av att emballaget går sönder eller att vi behöver registrera en bomkörning för att vi inte kan ta med oss/tömma emballaget.
Överlast baseras på flera parametrar:
Vi hjälper er som kund att hitta lämpligaste emballaget kopplat till ert avfall och ert behov för att undvika att överlast uppstår, men ni som kund ansvarar för att följa anvisningarna för lastning i emballaget.