EU förbereder en ny, skärpt batterilagstiftning som förväntas träda i kraft 2022-2023. Den driver helt nya cirkulära samarbeten mellan batteritillverkare och återvinnare. Här presenteras de stora linjerna i lagförslaget. Bland annat ska återvinningen öka, mer återvunna material ska användas i nya batterier och EU vill införa spårbarhet på batterier genom ett ”batteripass”.
EU förbereder en ny, skärpt batterilagstiftning som förväntas träda i kraft 2022-2023. Den driver helt nya cirkulära samarbeten mellan batteritillverkare och återvinnare. Här presenteras de stora linjerna i lagförslaget. Bland annat ska återvinningen öka, mer återvunna material ska användas i nya batterier och EU vill införa spårbarhet på batterier genom ett ”batteripass”.
EU förbereder en ny, skärpt batterilagstiftning som förväntas träda i kraft 2022-2023. Den driver helt nya cirkulära samarbeten mellan batteritillverkare och återvinnare. Här presenteras de stora linjerna i lagförslaget. Bland annat ska återvinningen öka, mer återvunna material ska användas i nya batterier och EU vill införa spårbarhet på batterier genom ett ”batteripass”.
EU:s nuvarande batterilagstiftning från 2006 är ett nu föråldrat direktiv som tolkats och införts på olika sätt i EU-länderna. Det nya lagförslaget är istället en förordning. Förslaget innebär en strängare lagstiftning med 79 bindande artiklar, som ska tvinga EU-länderna att införa lagstiftningen enhetligt.
Lagstiftningen omfattar alla slags batterier som är bärbara, startbatterier, elbatterier i fordon samt industribatterier. I förordningen fastställs krav som påverkar tillverkning, design, information, insamling, återanvändning och återvinning under batteriernas livscykel. Förordningen är än så länge ett ramverk där kompletterande, detaljerade krav väntas de närmaste åren.
Åtgärden är en signal om hur viktigt det är för EU att skydda tillgången till batterierna och deras materialinnehåll så de inte försvinner eller hanteras fel.
"EU vill skydda och behålla batterikritiska material i den Europeiska värdekedjan så de räcker till morgondagens elektrifierade bilar och andra produkter," säger Marcus Martinsson, Business area manager batteries på Stena Recycling.
Som remissinstans har Stena Recycling bidragit med synpunkter för en lagstiftning som är rättvis, fungerar i praktiken och som är effektiv i ett resursperspektiv.
"Lagstiftningen driver fram nya cirkulära samarbeten mellan tillverkare och återvinnare. Detta är en viktig och spännande resa som väntar med våra kunder. Våra pågående initiativ skapar planet- och kundvärden helt i linje med den nya lagstiftningen och hur batterimarknaden tar form," säger Marcus Martinsson.
EU:s nuvarande batterilagstiftning från 2006 är ett nu föråldrat direktiv som tolkats och införts på olika sätt i EU-länderna. Det nya lagförslaget är istället en förordning. Förslaget innebär en strängare lagstiftning med 79 bindande artiklar, som ska tvinga EU-länderna att införa lagstiftningen enhetligt.
Lagstiftningen omfattar alla slags batterier som är bärbara, startbatterier, elbatterier i fordon samt industribatterier. I förordningen fastställs krav som påverkar tillverkning, design, information, insamling, återanvändning och återvinning under batteriernas livscykel. Förordningen är än så länge ett ramverk där kompletterande, detaljerade krav väntas de närmaste åren.
Åtgärden är en signal om hur viktigt det är för EU att skydda tillgången till batterierna och deras materialinnehåll så de inte försvinner eller hanteras fel.
"EU vill skydda och behålla batterikritiska material i den Europeiska värdekedjan så de räcker till morgondagens elektrifierade bilar och andra produkter," säger Marcus Martinsson, Business area manager batteries på Stena Recycling.
Som remissinstans har Stena Recycling bidragit med synpunkter för en lagstiftning som är rättvis, fungerar i praktiken och som är effektiv i ett resursperspektiv.
"Lagstiftningen driver fram nya cirkulära samarbeten mellan tillverkare och återvinnare. Detta är en viktig och spännande resa som väntar med våra kunder. Våra pågående initiativ skapar planet- och kundvärden helt i linje med den nya lagstiftningen och hur batterimarknaden tar form," säger Marcus Martinsson.
EU:s nuvarande batterilagstiftning från 2006 är ett nu föråldrat direktiv som tolkats och införts på olika sätt i EU-länderna. Det nya lagförslaget är istället en förordning. Förslaget innebär en strängare lagstiftning med 79 bindande artiklar, som ska tvinga EU-länderna att införa lagstiftningen enhetligt.
Lagstiftningen omfattar alla slags batterier som är bärbara, startbatterier, elbatterier i fordon samt industribatterier. I förordningen fastställs krav som påverkar tillverkning, design, information, insamling, återanvändning och återvinning under batteriernas livscykel. Förordningen är än så länge ett ramverk där kompletterande, detaljerade krav väntas de närmaste åren.
Åtgärden är en signal om hur viktigt det är för EU att skydda tillgången till batterierna och deras materialinnehåll så de inte försvinner eller hanteras fel.
"EU vill skydda och behålla batterikritiska material i den Europeiska värdekedjan så de räcker till morgondagens elektrifierade bilar och andra produkter," säger Marcus Martinsson, Business area manager batteries på Stena Recycling.
Som remissinstans har Stena Recycling bidragit med synpunkter för en lagstiftning som är rättvis, fungerar i praktiken och som är effektiv i ett resursperspektiv.
"Lagstiftningen driver fram nya cirkulära samarbeten mellan tillverkare och återvinnare. Detta är en viktig och spännande resa som väntar med våra kunder. Våra pågående initiativ skapar planet- och kundvärden helt i linje med den nya lagstiftningen och hur batterimarknaden tar form," säger Marcus Martinsson.
Kontakta oss på Stena Recycling om du vill veta mer om hur
våra experter kan hjälpa dig med er batterihantering!
Kontakta oss på Stena Recycling om du vill veta mer om hur
våra experter kan hjälpa dig med er batterihantering!
Kontakta oss på Stena Recycling om du vill veta mer om hur
våra experter kan hjälpa dig med er batterihantering!