Världen håller snabbt på att ställa om till batteridrift. Varje dag skapas nya fantastiska möjligheter men också nya utmaningar. För att möta den här utvecklingen bygger Stena Recycling en ny fabrik för batteriåtervinning och inleder samarbete med världsledande aktörer inom miljöteknik.
Världen håller snabbt på att ställa om till batteridrift. Varje dag skapas nya fantastiska möjligheter men också nya utmaningar. För att möta den här utvecklingen bygger Stena Recycling en ny fabrik för batteriåtervinning och inleder samarbete med världsledande aktörer inom miljöteknik.
Världen håller snabbt på att ställa om till batteridrift. Varje dag skapas nya fantastiska möjligheter men också nya utmaningar. För att möta den här utvecklingen bygger Stena Recycling en ny fabrik för batteriåtervinning och inleder samarbete med världsledande aktörer inom miljöteknik.
Den osäkerhet som tidigare fanns kring storskalig användning av batterier är nu som bortblåst. Alla ställer om till laddbar eldrift samtidigt som batteritillverkningen ökar. Priset på batterier sjunker och efterfrågan stiger. Vi använder fler uppkopplade produkter och fler eldrivna fordon än någonsin tidigare. Kort sagt - batterier finns överallt.
Denna omställning har skapat en enorm efterfrågan på kritiska, ändliga råvaror som kobolt och litium. Utvinningen pågår i snabb takt, men den stora vinsten för oss alla skapas genom att vi lär oss återvinna dessa värdefulla resurser så att de kan användas igen och igen.
En av de största utmaningarna i elektrifieringen av samhället är att ta hand om förbrukade litiumjonbatterier på ett säkert och cirkulärt sätt. Därför håller Stena Recycling just nu på att etablera sju nya anläggningar för batteriåtervinning runt om i Europa. Här kommer industribatterier att samlas in, laddas ur och plockas isär på ett säkert sätt – en process som inom återvinningindustrin kallas Fas 1.
Men – mer måste göras, och det är bråttom. Försäljningen av eldrivna fordon ökade med 43% globalt under 2020. Antalet litiumjonbatterier i elfordon förväntas öka tiofalt under de kommande tio åren. Därför tar nu Stena Recycling batteriåtervinningen till en helt ny nivå.
Vid Stena Recyclings nya Fas 2-anläggning blir det möjligt att återvinna 95% av alla litiumjonbatterier som används i elfordon. Dessutom kommer batterier från uppkopplade produkter, handverktyg, hemelektronik, och mycket annat som innehåller batterier att återvinnas här.
I den här anläggningen kommer samarbetet mellan Stena Recycling och Johnson Matthey helt till sin rätt. Syftet är att utvinna råvara från begagnade batterier – så kallad black mass – med så hög kvalitet att den kan användas för att tillverka nya batterier.
Den nya anläggningen inrymmer en industriell process för säker, mekanisk nerbrytning av batterier. Här kommer återvunnen plast och aluminium att produceras. Och – viktigast av allt – högkvalitativ black mass, den extraherade kritiska resursen som innehåller litium, kobolt och nickel.
Johnson Matthey har under 200 år byggt upp en erfarenhet och expertis som idag gör det möjligt att analysera innehållet i black mass och återvinna metallerna. Resultatet är en högkvalitativ råvara som kan användas i batteritillverkning. Att överbrygga gapet mellan materialåtervinning och nytillverkning av batterier är helt avgörande för att uppnå cirkularitet i försörjningskedjan.
Behovet av nya lösningar för batteriåtervinning och cirkulär produktutveckling har aldrig varit större än idag. Genom våra satsningar och samarbeten med likasinnade partners kan vi återskapa värdefulla och ändliga resurser. På så sätt bidrar vi till att skapa ett verkligt hållbart samhälle som lämnar ett positivt avtryck för kommande generationer.
Den osäkerhet som tidigare fanns kring storskalig användning av batterier är nu som bortblåst. Alla ställer om till laddbar eldrift samtidigt som batteritillverkningen ökar. Priset på batterier sjunker och efterfrågan stiger. Vi använder fler uppkopplade produkter och fler eldrivna fordon än någonsin tidigare. Kort sagt - batterier finns överallt.
Denna omställning har skapat en enorm efterfrågan på kritiska, ändliga råvaror som kobolt och litium. Utvinningen pågår i snabb takt, men den stora vinsten för oss alla skapas genom att vi lär oss återvinna dessa värdefulla resurser så att de kan användas igen och igen.
En av de största utmaningarna i elektrifieringen av samhället är att ta hand om förbrukade litiumjonbatterier på ett säkert och cirkulärt sätt. Därför håller Stena Recycling just nu på att etablera sju nya anläggningar för batteriåtervinning runt om i Europa. Här kommer industribatterier att samlas in, laddas ur och plockas isär på ett säkert sätt – en process som inom återvinningindustrin kallas Fas 1.
Men – mer måste göras, och det är bråttom. Försäljningen av eldrivna fordon ökade med 43% globalt under 2020. Antalet litiumjonbatterier i elfordon förväntas öka tiofalt under de kommande tio åren. Därför tar nu Stena Recycling batteriåtervinningen till en helt ny nivå.
Vid Stena Recyclings nya Fas 2-anläggning blir det möjligt att återvinna 95% av alla litiumjonbatterier som används i elfordon. Dessutom kommer batterier från uppkopplade produkter, handverktyg, hemelektronik, och mycket annat som innehåller batterier att återvinnas här.
I den här anläggningen kommer samarbetet mellan Stena Recycling och Johnson Matthey helt till sin rätt. Syftet är att utvinna råvara från begagnade batterier – så kallad black mass – med så hög kvalitet att den kan användas för att tillverka nya batterier.
Den nya anläggningen inrymmer en industriell process för säker, mekanisk nerbrytning av batterier. Här kommer återvunnen plast och aluminium att produceras. Och – viktigast av allt – högkvalitativ black mass, den extraherade kritiska resursen som innehåller litium, kobolt och nickel.
Johnson Matthey har under 200 år byggt upp en erfarenhet och expertis som idag gör det möjligt att analysera innehållet i black mass och återvinna metallerna. Resultatet är en högkvalitativ råvara som kan användas i batteritillverkning. Att överbrygga gapet mellan materialåtervinning och nytillverkning av batterier är helt avgörande för att uppnå cirkularitet i försörjningskedjan.
Behovet av nya lösningar för batteriåtervinning och cirkulär produktutveckling har aldrig varit större än idag. Genom våra satsningar och samarbeten med likasinnade partners kan vi återskapa värdefulla och ändliga resurser. På så sätt bidrar vi till att skapa ett verkligt hållbart samhälle som lämnar ett positivt avtryck för kommande generationer.
Den osäkerhet som tidigare fanns kring storskalig användning av batterier är nu som bortblåst. Alla ställer om till laddbar eldrift samtidigt som batteritillverkningen ökar. Priset på batterier sjunker och efterfrågan stiger. Vi använder fler uppkopplade produkter och fler eldrivna fordon än någonsin tidigare. Kort sagt - batterier finns överallt.
Denna omställning har skapat en enorm efterfrågan på kritiska, ändliga råvaror som kobolt och litium. Utvinningen pågår i snabb takt, men den stora vinsten för oss alla skapas genom att vi lär oss återvinna dessa värdefulla resurser så att de kan användas igen och igen.
En av de största utmaningarna i elektrifieringen av samhället är att ta hand om förbrukade litiumjonbatterier på ett säkert och cirkulärt sätt. Därför håller Stena Recycling just nu på att etablera sju nya anläggningar för batteriåtervinning runt om i Europa. Här kommer industribatterier att samlas in, laddas ur och plockas isär på ett säkert sätt – en process som inom återvinningindustrin kallas Fas 1.
Men – mer måste göras, och det är bråttom. Försäljningen av eldrivna fordon ökade med 43% globalt under 2020. Antalet litiumjonbatterier i elfordon förväntas öka tiofalt under de kommande tio åren. Därför tar nu Stena Recycling batteriåtervinningen till en helt ny nivå.
Vid Stena Recyclings nya Fas 2-anläggning blir det möjligt att återvinna 95% av alla litiumjonbatterier som används i elfordon. Dessutom kommer batterier från uppkopplade produkter, handverktyg, hemelektronik, och mycket annat som innehåller batterier att återvinnas här.
I den här anläggningen kommer samarbetet mellan Stena Recycling och Johnson Matthey helt till sin rätt. Syftet är att utvinna råvara från begagnade batterier – så kallad black mass – med så hög kvalitet att den kan användas för att tillverka nya batterier.
Den nya anläggningen inrymmer en industriell process för säker, mekanisk nerbrytning av batterier. Här kommer återvunnen plast och aluminium att produceras. Och – viktigast av allt – högkvalitativ black mass, den extraherade kritiska resursen som innehåller litium, kobolt och nickel.
Johnson Matthey har under 200 år byggt upp en erfarenhet och expertis som idag gör det möjligt att analysera innehållet i black mass och återvinna metallerna. Resultatet är en högkvalitativ råvara som kan användas i batteritillverkning. Att överbrygga gapet mellan materialåtervinning och nytillverkning av batterier är helt avgörande för att uppnå cirkularitet i försörjningskedjan.
Behovet av nya lösningar för batteriåtervinning och cirkulär produktutveckling har aldrig varit större än idag. Genom våra satsningar och samarbeten med likasinnade partners kan vi återskapa värdefulla och ändliga resurser. På så sätt bidrar vi till att skapa ett verkligt hållbart samhälle som lämnar ett positivt avtryck för kommande generationer.
Kontakta oss på Stena Recycling om du vill veta mer om hur
våra experter kan hjälpa dig med er batterihantering!
Kontakta oss på Stena Recycling om du vill veta mer om hur
våra experter kan hjälpa dig med er batterihantering!
Kontakta oss på Stena Recycling om du vill veta mer om hur
våra experter kan hjälpa dig med er batterihantering!