Gruvmaskiner, grävmaskiner, truckar, lastmaskiner och bilar. Listan på olika fordon som numer även går på bränsleceller kan göras lång. Intresseorganisationen Power Circle förutspår i en rapport att elbilar och laddhybrider kommer att dominera marknaden redan 2026. Därefter dröjer det inte länge förrän elbilarna helt tagit över.
På Stena Recycling har vi känt av trycket på marknaden och arbetar med att hitta effektiva sätt att återvinna batterier. På vårt battericenter tar vi fram nya metoder för demonteringsprocessen. När vi tar isär olika typer av fordonsbatterier analyserar och dokumenterar vi alla steg. Vi bygger upp en kunskapsbank för processen.
Batteriåtervinning är en komplicerad och riskfylld process som kräver ett utökat säkerhetstänk.
– Det är mycket energi i batterierna. När urladdningen sker alstras mycket värme. Ett litet misstag kan få ödesdigra konsekvenser. Därför måste processen ske långsamt för att undvika brand, säger Clas Pettersson, kemist och säkerhetsrådgivare.
Idag tar vårt battericenter emot ett 40-tal varianter av fordonsbatterier. För våra medarbetare gäller det att hitta lösningar så att alla delar i återvinningskedjan hänger ihop. Det finns, med andra ord, hur mycket som helst att göra och atmosfären på arbetsplatsen ger en känsla av nybyggaranda.
– Det känns väldigt kul att ha fått förtroendet att bygga upp verksamheten. Vi ska verkligen göra vårt bästa för att hitta återvinningslösningar som tar till vara på så mycket som möjligt av batterierna, säger Daniel Spiljak som jobbar på battericentret.