
Cookies
Ditt besök på denna webbplats och samtliga webbplatser som drivs av Stena Metallkoncernen står under nedanstående villkor. Detsamma gäller för alla webbplatser, applikationer och tjänster där det finns en hänvisning eller länk till denna cookieinformation.
Läs mer
Den här webbplatsen innehåller så kallade cookies. Den information som Stena Metall samlar in och lagrar under den normala användningen av Stena Metalls webbsidor används för att säkerställa funktionaliteten av webbsidorna, förbättra användarupplevelsen, integrera med sociala medier samt för att visa relevanta annonser som är anpassade efter dina intressen.
De flesta webbläsare har en standardinställning som accepterar användningen av cookies. Du kan enkelt avstå ifrån att låta Stena Metallkoncernens webbsidor lagra cookies i din dator genom att göra en inställning i din webbläsare, inklusive att blockera cookies eller radera de cookies som finns lagrade på datorn. Hur du raderar eller ändrar inställningarna för cookies anges i instruktionerna till din webbläsare eller i den hjälpfunktion som normalt finns att tillgå i webbläsaren.
Mer information personuppgiftshantering, samtycke, registerutdrag mm. finner du under Privacy Information.
2017-09-04
Vad händer med det sista restmaterialet som blir kvar när en bil krossas i återvinningen? Trasslet, som består av metaller, gummi, textil och plaster blandade, kan numera återvinnas och slipper hamna på deponi.
Vissa material från återvinning av bilar, industriproduktion och återvinningscentraler har fram till nu varit så komplicerade att återvinna att de hamnade på deponi. En ny process hos Stena Recycling ökar återvinningen, återför materialen och resten blir ett nytt energirikt bränslepellets.
– Vi har utvecklat en separeringsprocess så att metaller och plast kan materialåtervinnas och restmaterialet blir till ett kvalitetssäkrat, energirikt bränsle som heter ProFuel, säger Johan Tegbring, Operativ chef Produktion på Stena Recycling.
ProFuel kan användas av energiintensiv industri eller användas till produktion av fjärrvärme och el. Provleveranser av bränslet pågår till Heidelberg Cements energikrävande cementtillverkning i Slite, på Gotland. Bränslet kan där bli en viktig del i hållbarhetsarbetet - i att växla över från kol till avfalls- och biobaserade bränslen.
– Vår vision är att våra betongprodukter till 2030 ska vara klimatneutrala under sin livscykel. Det avfallsbaserade bränslet från Stena Recycling hjälper oss vidare i vår utveckling, säger Anders Jansson, marknadsdirektör på Heidelberg Cement Miljö.
95% av en bil kan numera återvinnas i och med att även trasslet; kallat ”Shredder Light Fraction” (SLF), kommer till nytta som värmepellets.
– Det är ett bra exempel på hur vi för ett material uppåt i avfallstrappan och skapar nya fördelar för de industrier och kommuner vi samarbetar med, berättar Johan Tegbring.
Denna tekniskt avancerade återvinningsprocess har byggts både på Stena Nordic Recycling Center i Halmstad och hos Stena Recycling i Grenå.