
2018-01-17
Stena Recycling går in som sponsor i den stora seglingstävlingen och blir Volvo Ocean Race hållbarhetspartner. Tävlingen, som nu är inne på sin fjärde sträcka, fokuserar i år på att skapa uppmärksamhet kring plasten i världshaven och vilken skada den nedskräpningen innebär.
- Plastmaterial är en utmaning, men för oss som är Sveriges ledande återvinningsföretag, är det viktigt att också prata om plast som en resurs. Det är ett mångsidigt material som har potential. Att vi nu kan berätta mer om det och vad som krävs för en hållbar återvinning av plasten, i ett sammanhang med fokus på hav och miljö, ser jag som en fantastisk möjlighet, säger Kristofer Sundsgård VD Stena Recycling AB.
Sedan 1950 har det tillverkats nio miljarder ton plast men endast två miljarder används fortfarande i befintliga produkter alternativt till följd av återvinning. Att ta kontroll och ändra fokus från slit och släng till ett mer cirkulärt perspektiv är nödvändigt för att bevara materialet som en resurs.
- Som Volvo Ocean Races hållbarhetspartner, kan Stena Recycling dela med sig av bolagets långa erfarenhet och stora kunskap kring hållbar resurshantering. De 13 seminarier med fokus på plast, kallade Volvo Ocean Race Ocean Summit, utgör en plattform för diskussioner där Stenas expertis och insikter bidrar till att skapa en grund för positiv förändring, säger Anne-Cecile Turner, Sustainability Programme Leader Volvo Ocean Race.
Stena Recycling delar med sig av plastexpertis vid tre av de 13 stoppen på Volvo Ocean Race. Stoppet i Göteborg, under midsommarveckan, blir självklart något alldeles extra både ur perspektivet att sätta ytterligare fokus på hållbara lösningar men ger också möjligheter för Stena Recyclings kunder och andra intressenter att ta del av intressanta seminarier och diskussioner på temat plast.
- Kombinationen framgångsrika vägval, jag tänker då på seglingen, och fokus på en hållbar värld passar oss på Stena Recycling bra. Det är så vår vardag ser ut, säger Kristofer Sundsgård.