2018-11-29
Stena Recycling har utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke 2018. Utnämningen grundar sig på intervjuer med beslutsfattare inom stora företag via studien Sustainable Brand Index B2B som utförs av SB Insight.
- Fantastiskt roligt att vårt långsiktiga arbete för att skapa en cirkulär ekonomi med effektiv och hållbar resurshantering uppmärksammas. Vi möter allt oftare kunder som berättar om att vi skapar hållbara värden i våra samarbeten. Det ger oss inspiration att fortsätta vårt arbete med att optimera återvinningen och vara Sveriges ledande återvinningsföretag, säger Kristofer Sundsgård VD Stena Recycling.
I motiveringen till priset står det att Stena Recycling tar ett stort ansvar för den cirkulära ekonomin eftersom de ser avfall som en viktig resurs. Stena Recycling lyfter relevanta frågeställningar kring samhällets utmaningar och kommunicerar hållbarhet på ett konkret sätt.
- Vi är naturligtvis stolta över utmärkelsen. Men det handlar inte bara om oss som återvinnare. Jag ser det som ett bevis på att resurshantering och återvinning idag kommer allt högre på agendan för nordisk industri som helhet. Det är en positiv utveckling som betyder att vi rör oss mot ett mer hållbart samhälle med cirkulära resursflöden. Tillsammans gör vi den här utvecklingen möjlig. Det är vårt sätt att bidra till en mer hållbar värld, säger Kristofer Sundsgård.
Priset delades ut av SB Insights den 29 november i Stockholm.
För mer information kontakta
Malin Baltzar, Hållbarhetschef Stena Recycling
SKICKA E-POST
Syftet med Sustainable Brand Index B2B är att synliggöra värdet av hållbart varumärkesbyggande samt sprida och öka kunskapen om detta. Studiens respondenter är beslutsfattare med ansvar för inköp i stora företag på den svenska marknaden med mer än 500 miljoner SEK i omsättning.