Den 1 augusti 2020 trädde den nya lagen om anteckningsskyldighet för farligt avfall ikraft och utökad anteckningsskyldighet gäller. Alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar eller handlar med farligt avfall måste rapportera in antecknade uppgifter om det farliga avfallet till det nya digitala avfallsregistret hos Naturvårdsverket.Sedan 1 januari 2022 tilldöms miljösanktionsavgift om 5000:- för försenad eller utebliven rapport. Vi hjälper dig med din rapportering så du kan vara trygg och säker på att det sker enligt aktuella lagar och krav.
Rapporteringen är ett EU-direktiv som föreskriver att man ska rapportera det farliga avfallet digitalt och Sverige har införlivat detta i den nya avfallsförordningen. Nedan är en intervju med Jan-Erik Andersson som är Affärsområdeschef för Farligt avfall. Han går igenom det som är viktigt för dig som avfallsproducent att känna till och berättar hur vi kommer att hjälpa våra befintliga och blivande kunder med rapportering av farligt avfall.
Rapporteringen gäller för alla berörda aktörer i Sverige, oavsett om man producerar, transporterar eller tar emot farligt avfall. Tidigare rapporterade verksamheter med tillståndsplikt för miljöfarlig verksamhet, på olika nivåer. Nu tillkommer även verksamheter som har anmälspliktig miljöfarlig verksamhet.
Därmed kommer det ställas krav på samtliga verksamhetsutövare som genererar farligt avfall att rapportera in i Spårbarhetssystemet. Det som ska rapporteras är bl.a. avfallskod (f.d. ewc-kod), mängd och datum.
Från och med november 2020, i samband med att ni gör en beställning till Stena Recycling av hämtning/tömning ska rapportering till Naturvårdsverket ske. Stena Recycling erbjuder att rapportera detta på samma sätt som vi idag tillhandahåller transportdokument. Vi kontrollerar, verifierar samt rapporterar eventuella avvikelser på leveransen som mottagits, samt rapporterar mängd och avfallsslag till Naturvårdsverket.
Genom att låta oss sköta rapporteringen av ert farliga avfall blir det enklare för dig som kund att göra rätt. Vi tar ett helhetsgrepp om hanteringen och dokumentationen, som underlättar din rapportering av farligt avfall – och du kan vara trygg och säker på att det sker enligt Naturvårdsverkets regler för spårbarhet och anteckningsskyldighet.
För att rapporteringen till Naturvårdsverket ska bli rätt behöver vi ha rätt uppgifter om ert avfall i vårt system. Då rapporteringen kommer att ske i samband med bokning och i realtid, är det därav av största vikt att ni som avfallsproducent säkerställer att avfallskoderna är rätt. På Riksdagens hemsida finns information kring hur man väljer avfallskod enligt Avfallsförordningen.
Om du använder Stena Recyclings kundportal ser du dina avfallskoder under rapporttypen Miljörapport. Vi uppmanar dig som kund att se över era avfallkoder, i kundportalen får ni en tydlig överblick över ert avfall och tillhörande koder. Om du inte har tillgång till kundportalen idag kan du kostnadsfritt skapa ett konto här.
Naturvårdsverket har initierat ett pilotprojekt, där Stena Recycling med flera deltar, med syftet att testa den digitala lösningen, göra olika typer av riskbedömningar och därmed också formulera scenarios som kan inträffa samt definiera vilka åtgärder som krävs och försöka lyfta alla övriga praktiska frågor och utmaningar som kan dyka upp.
Vad blir skillnaden jämfört med dagens rapportering?
Svar: I dag rapporteras mängden farligt avfall i den årliga Miljörapporten. När det digitala rapportsystemet är igång kravställs det att det farliga avfallet registreras digitalt, likvärdigt med de uppgifter som finns i ett transportdokument. Rapporteringen sker i realtid, därmed är det viktigt med korrekta uppgifter redan vid registrering. Alla som producerar farligt avfall måste rapportera.
Vem/vilka är ansvariga för rapporteringen?
Svar: Verksamhetsutövaren ansvarar för att rapportera det uppkomna farliga avfallet. Transportören ansvarar att rapportera sin transport och mottagningsanläggningen rapporterar för antingen mellanlagring eller behandling.
Omfattas alla sorters farligt avfall av rapporteringen?
Svar: Ja, alla avfallskoder med * i avfallsförordningen omfattas.
Kan jag som verksamhetsutövare göra hela rapporteringen själv?
Svar: Ja, men genom att anlita Stena Recycling för hämtning och rapportering får du hjälp med hela rapporteringen vilket frigör tid och innebär att du kan ägna sig åt din kärnverksamhet.
Hur kan Stena Recycling hjälpa mig?
Svar: Vi kommer att erbjuda möjlighet att rapportera, liksom stöd och hjälp för hela processen. Tjänster innefattar rapporter för avfallsproducenten, transportören och mottagningen på vår anläggning samt framtagning av transportdokumentet. Vid osäkerhet kring vad du har för avfall kan en av våra kemister göra ett platsbesök och undersöka samt ge råd, kontakta din närmaste Stena-filial.
Måste jag som kund aktivt göra något för att starta denna tjänst?
Svar: Nej, det kommer att fungera med automatik från den 1 november 2020. Det är viktigt att du säkerställer att rätt information finns om ditt farliga avfall i våra register, det vill säga avfallskod och kontaktuppgifter till ditt företag. CFAR-nummer kommer att hämtas med automatik från SCB-registret.
Hur vet jag som verksamhetsutövare att den transportör/mottagare som har anlitats har rätt tillstånd?
Svar: Om du anlitar Stena Recycling garanterar vi alltid att mottagare och transportör har korrekta tillstånd.
Kan jag se vad som rapporterats och antecknats för mitt företag?
Svar: Ja, i vår kundportal kommer du att kunna ta fram rapporter som finns i olika nivåer, en summerad och en mer detaljerad. Du kommer även kunna se att vi aktivt rapporterar åt dig.
Vad händer om jag inte rapporterar in?
Svar: Tillsynsmyndigheten bevakar efterlevnad av lagen. Sedan 1 januari 2022 tilldöms miljösanktionsavgift om 5000:- för försenad eller utebliven rapport.
Ska farligt gods rapporteras?
Svar: Farligt gods ska endast rapporteras om det är farligt avfall. Klassningen farligt gods är inte med i rapporteringen till Naturvårdsverket.