
Varje år tar vi hand om tusentals transformatorer vid vår specialbyggda återvinningsanläggning i Karlstad. Anläggningen är specialiserad på att demontera och återvinna material från kraft- och elindustrin som innehåller olja. Med egenutvecklad teknik omhändertar vi isoleroljor, kvicksilver, PCB och annat farligt avfall på ett miljöriktigt sätt. Smidigt för dig och bra för miljön.
Varje år tar vi hand om tusentals transformatorer vid vår specialbyggda återvinningsanläggning i Karlstad. Anläggningen är specialiserad på att demontera och återvinna material från kraft- och elindustrin som innehåller olja. Med egenutvecklad teknik omhändertar vi isoleroljor, kvicksilver, PCB och annat farligt avfall på ett miljöriktigt sätt. Smidigt för dig och bra för miljön.
Varje år tar vi hand om tusentals transformatorer vid vår specialbyggda återvinningsanläggning i Karlstad. Anläggningen är specialiserad på att demontera och återvinna material från kraft- och elindustrin som innehåller olja. Med egenutvecklad teknik omhändertar vi isoleroljor, kvicksilver, PCB och annat farligt avfall på ett miljöriktigt sätt. Smidigt för dig och bra för miljön.
1. Provtagning
Isoleroljan i din transformator kan innehålla PCB. Därför gör vi en provtagning när din uttjänta transformator kommer till anläggningen.
2. Testlåda
Inför analysen får du en testlåda av oss. Den innehåller allt du behöver inför provtagningen. Analysen sker på ett kvalitetssäkrat, fristående laboratorium.
3. Analysrapport
Analysrapporten skickas till dig, tillsammans med ett ID-kort som du ska fästa på transformatorn.
4. Fördemontering/rivning
Större transformatorer behöver vi tömma på olja och fördemontera på plats innan de transporteras till vår anläggning. Självklart omfattar våra tillstånd de momenten.
5. Transport
Mindre transformatorer fraktas kompletta till vår anläggning. PCB-utrustning transporteras enligt förordningen om farligt avfall enligt ADR. Vi använder en specialtillverkad container och våra säkerhetsrådgivare säkerställer att transporterna sker enligt gällande bestämmelser.
1. Provtagning
Isoleroljan i din transformator kan innehålla PCB. Därför gör vi en provtagning när din uttjänta transformator kommer till anläggningen.
2. Testlåda
Inför analysen får du en testlåda av oss. Den innehåller allt du behöver inför provtagningen. Analysen sker på ett kvalitetssäkrat, fristående laboratorium.
3. Analysrapport
Analysrapporten skickas till dig, tillsammans med ett ID-kort som du ska fästa på transformatorn.
4. Fördemontering/rivning
Större transformatorer behöver vi tömma på olja och fördemontera på plats innan de transporteras till vår anläggning. Självklart omfattar våra tillstånd de momenten.
5. Transport
Mindre transformatorer fraktas kompletta till vår anläggning. PCB-utrustning transporteras enligt förordningen om farligt avfall enligt ADR. Vi använder en specialtillverkad container och våra säkerhetsrådgivare säkerställer att transporterna sker enligt gällande bestämmelser.
1. Provtagning
Isoleroljan i din transformator kan innehålla PCB. Därför gör vi en provtagning när din uttjänta transformator kommer till anläggningen.
2. Testlåda
Inför analysen får du en testlåda av oss. Den innehåller allt du behöver inför provtagningen. Analysen sker på ett kvalitetssäkrat, fristående laboratorium.
3. Analysrapport
Analysrapporten skickas till dig, tillsammans med ett ID-kort som du ska fästa på transformatorn.
4. Fördemontering/rivning
Större transformatorer behöver vi tömma på olja och fördemontera på plats innan de transporteras till vår anläggning. Självklart omfattar våra tillstånd de momenten.
5. Transport
Mindre transformatorer fraktas kompletta till vår anläggning. PCB-utrustning transporteras enligt förordningen om farligt avfall enligt ADR. Vi använder en specialtillverkad container och våra säkerhetsrådgivare säkerställer att transporterna sker enligt gällande bestämmelser.
6. Mottagning
Vid ankomsten kontrolleras och sorteras din utrustning beroende på PCB-halt. Ett mottagningsbevis skickas till dig. Varje transformator får ett ID-nummer, som registreras och följer med till slutdemonteringen – för att sedan arkiveras. Uppgifterna finns registrerade i ett datasystem.
7. Förvaring
Som en extra försiktighetsåtgärd förvaras och behandlas alla PCB-transformatorer på plåtbelagt invallat område under tak, i rumstemperatur. Eftersom PCB tar sig igenom det porösa materialet är betongunderlag inte tillräckligt.
8. Avrinning
Innan skrotningen påbörjas får oljan rinna av i 1 – 2 dygn. Den samlas upp i olika tankar beroende på om oljan är ren eller innehåller olika halter av PCB. De sista resterna sugs upp med absorptionsmedel.
6. Mottagning
Vid ankomsten kontrolleras och sorteras din utrustning beroende på PCB-halt. Ett mottagningsbevis skickas till dig. Varje transformator får ett ID-nummer, som registreras och följer med till slutdemonteringen – för att sedan arkiveras. Uppgifterna finns registrerade i ett datasystem.
7. Förvaring
Som en extra försiktighetsåtgärd förvaras och behandlas alla PCB-transformatorer på plåtbelagt invallat område under tak, i rumstemperatur. Eftersom PCB tar sig igenom det porösa materialet är betongunderlag inte tillräckligt.
8. Avrinning
Innan skrotningen påbörjas får oljan rinna av i 1 – 2 dygn. Den samlas upp i olika tankar beroende på om oljan är ren eller innehåller olika halter av PCB. De sista resterna sugs upp med absorptionsmedel.
6. Mottagning
Vid ankomsten kontrolleras och sorteras din utrustning beroende på PCB-halt. Ett mottagningsbevis skickas till dig. Varje transformator får ett ID-nummer, som registreras och följer med till slutdemonteringen – för att sedan arkiveras. Uppgifterna finns registrerade i ett datasystem.
7. Förvaring
Som en extra försiktighetsåtgärd förvaras och behandlas alla PCB-transformatorer på plåtbelagt invallat område under tak, i rumstemperatur. Eftersom PCB tar sig igenom det porösa materialet är betongunderlag inte tillräckligt.
8. Avrinning
Innan skrotningen påbörjas får oljan rinna av i 1 – 2 dygn. Den samlas upp i olika tankar beroende på om oljan är ren eller innehåller olika halter av PCB. De sista resterna sugs upp med absorptionsmedel.
9. Demontering
Kopparlindningen friläggs och det porösa materialet separeras från kopparn. Metallen omvandlas till mindre delar och förs till containrar med kopparskrot. Kvicksilver tas om hand, järn- och stålmaterial förs till respektive container. Övrigt brännbart och icke brännbart material förs till separata containrar. PCB-fri och PCB-smittad utrustning behandlas var för sig i separata flöden.
9. Demontering
Kopparlindningen friläggs och det porösa materialet separeras från kopparn. Metallen omvandlas till mindre delar och förs till containrar med kopparskrot. Kvicksilver tas om hand, järn- och stålmaterial förs till respektive container. Övrigt brännbart och icke brännbart material förs till separata containrar. PCB-fri och PCB-smittad utrustning behandlas var för sig i separata flöden.
9. Demontering
Kopparlindningen friläggs och det porösa materialet separeras från kopparn. Metallen omvandlas till mindre delar och förs till containrar med kopparskrot. Kvicksilver tas om hand, järn- och stålmaterial förs till respektive container. Övrigt brännbart och icke brännbart material förs till separata containrar. PCB-fri och PCB-smittad utrustning behandlas var för sig i separata flöden.
Få full koll i Stenas kundportalSom kund hos oss får du full kontroll på din återvinning.
|
![]() |
Få full koll i Stenas kundportalSom kund hos oss får du full kontroll på din återvinning.
|
Få full koll i Stenas kundportalSom kund hos oss får du full kontroll på din återvinning.
|
Vår egen specialbyggda bil är anpassad för att transportera alla typer av transformatorer och annan elteknisk utrustning som innehåller olja. Den kör efter en slinga i hela landet för att samla upp material och bistå vid rivningar.
När du beställer transport hjälper vi dig att ordna alla transportdokument som krävs - fraktsedel, följesedel, transportdokument och transportkort. Du fyller i dokumenten före hämtning. Utöver vår specialbyggda bil kan vi ordna transporter via Schenkers ordinarie linjebilar eller annan transportör enligt överenskommelse. I de fall du önskar transportera ditt material på annat debiterar vi en mindre kostnad per ton och kilometer.
Vi tar hand om svårlastat material
Har du skrymmande eller svårlastat material? Kontakta oss så hjälper vi dig med transporten till självkostnadspris.
Vår egen specialbyggda bil är anpassad för att transportera alla typer av transformatorer och annan elteknisk utrustning som innehåller olja. Den kör efter en slinga i hela landet för att samla upp material och bistå vid rivningar.
När du beställer transport hjälper vi dig att ordna alla transportdokument som krävs - fraktsedel, följesedel, transportdokument och transportkort. Du fyller i dokumenten före hämtning. Utöver vår specialbyggda bil kan vi ordna transporter via Schenkers ordinarie linjebilar eller annan transportör enligt överenskommelse. I de fall du önskar transportera ditt material på annat debiterar vi en mindre kostnad per ton och kilometer.
Vi tar hand om svårlastat material
Har du skrymmande eller svårlastat material? Kontakta oss så hjälper vi dig med transporten till självkostnadspris.
Vår egen specialbyggda bil är anpassad för att transportera alla typer av transformatorer och annan elteknisk utrustning som innehåller olja. Den kör efter en slinga i hela landet för att samla upp material och bistå vid rivningar.
När du beställer transport hjälper vi dig att ordna alla transportdokument som krävs - fraktsedel, följesedel, transportdokument och transportkort. Du fyller i dokumenten före hämtning. Utöver vår specialbyggda bil kan vi ordna transporter via Schenkers ordinarie linjebilar eller annan transportör enligt överenskommelse. I de fall du önskar transportera ditt material på annat debiterar vi en mindre kostnad per ton och kilometer.
Vi tar hand om svårlastat material
Har du skrymmande eller svårlastat material? Kontakta oss så hjälper vi dig med transporten till självkostnadspris.